NYHET31 augusti 2020

Scheele Service står stadigt i kristider

För Scheele Service i Köping har coronakrisen inneburit en högre efterfrågan på deras tjänster. Under våren har företaget gått 14% bättre jämfört med tidigare år. VD Marie Lennell tror att ökningen delvis beror på att allt fler under pandemin efterfrågar städ men framförallt tror hon ökningen beror på hur de byggt upp sin organisation och sitt arbete.

"Coronapandemin är det värsta som företagarna i Sverige har varit med om på många år och om vi klarar oss igenom den, vilket jag tycker att vi på Scheele Service har gjort på ett mycket bra sätt, och det är det bara att fortsätta i samma anda", säger Marie Lennell.
Foto: Scheele Service

Scheele Service erbjuder tjänster inom städ-, senior-, trädgårds- och företagsservice. Utöver Köping så har företaget kunder i Arboga, Kungsör, Eskilstuna, Västerås, Örebro samt Fagersta. Under våren har företaget haft så pass stor efterfrågning att de varit tvungna att anställa två stycken nya medarbetare.

– Vår omsättning under våren har ökat med 14% och nu under sommaren jobbar vi för fullt. Alla jobbar som de ska och vi stänger inte en enda dag. Jag ser redan nu en ytterligare ökning nu under juli, berättar Lennell.

Hon har hört att andra serviceföretag haft en tuff period med många avbokning och tror att en orsak till att Scheele Service gått så bra beror på att de är ett seriöst företag med lojala kunder och lojal personal.

– Vi är inget lågprisföretag. I vår bransch finns det många som dumpar sina priser för att möta det billigaste, vilket en viss typ av klientel såklart nappar på, men det skapar stora problem i tider som dessa. Vi har byggt upp en stark organisation med en mycket tydlig teamorganisation med tillsvidareanställda teamledare som har sin egen kundstock. Kollektivavtal för all vår personal innebär också en trygghet för alla både vad gäller lön, försäkringar och pensionsavsättningar. Vi har ett lojalt klientel som vill stötta oss och skaffat oss en buffert som gör att vi klarar av en sådan här kris.

Det har även varit viktigt för företaget att se till att både deras anställda och deras kunder ska känna sig trygga, och mycket av deras service har utförts när kunden haft möjlighet att lämna platsen för att minska riskerna.

– När pandemin började lyssnade jag på folkhälsoinstitutets presskonferens varje dag klockan 14 och klockan 16 skickade vi varje dag ut ett nyhetsbrev till all personal. Så vår personal har hela tiden varit noga uppdaterade om läget och vi har haft en kontinuerlig kommunikation med våra kunder.

Scheele Service och Marie Lennell ser nu positivt på framtiden.

– Vår prognos för hösten för hösten ser bra ut och det kommer att bli ett riktigt bra år i år. Den första veckan av coronakrisen var jag som VD och ägare nervös för vad som skulle hända och att våra kunder skulle boka av, men vi fick inga samtal med avbokningar som jag hört att flera andra företag i närheten har fått. Coronapandemin är det värsta som företagarna i Sverige har varit med om på många år och om vi klarar oss igenom den, vilket jag tycker att vi på Scheele Service har gjort på ett mycket bra sätt, och det är det bara att fortsätta i samma anda. Det bevisar att vi byggt upp en stark organisation med kunder som litar på oss och som står stadigt i blåsväder.

Corona
Skriven avRebecca Berglund-Schwarz
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist