NYHET15 september 2022

Solcellerna har varit räddningen i energikrisen

Hos Lyrén Motorsport Promotion är det många olika faktorer som gör att man vill bli självförsörjande på energi så långt det är möjligt. Därför har man bland annat investerat i solceller som varit till stor hjälp så här långt. Men utmaningarna är betydligt fler.

”Det här kommer inte att vara en hållbar situation. När man har gått in så hårt med att elen kommer vara lösningen har man inte någon plan hur hantera det med de konsekvenserna som uppstår. Det är politiska beslut som tas som inte är förankrade i verkligheten”, säger Roger Lyrén.Foto: Lyrén Motorsport Promotion

Företaget arbetar inom segmentet powersport. Något passande ord på svenska finns inte i dagsläget men Roger Lyrén, ägare, förklarar:

– Det gäller hela biten med mc, ATV, e-bike med mera. Vi arbetar i huvudsak med distributionen och har hela Europa som arbetsplats. Jag är dessutom Nordenchef med 900 återförsäljare och fem säljare på fältet. Det är ett stort distrikt att hantera.

Lyrén Motorsport Promotion ligger i Surahammar, en mindre ort där kraven på att vara ganska driven ökar för att kunna matcha mot branschföretag på större orter.

– Mina säljare jobbar på provision och reser mycket. Det innebär att deras kostnader har rusat i höjden och därför ställde vi redan innan pandemin om till mer digitalt. Vi måste ta skåpbil till vissa kundmöten för att få med oss alla produkter, det gör att kostnaderna har skjutit i väg kraftigt de senaste fem åren.

Även om distribution är huvuddelen, med visst lager i Surahammar, arbetar man mycket med utbildningar i de tekniskt avancerade produkter man säljer.

– Det är knappt att jag kan sätta mig i bilen och köra till Norge längre när vi betalar 25 kronor litern för bränslet. Vi vill fortsätta driva företag i Sverige även om jag kan se att våra grundförutsättningar skiljer sig avsevärt mot andra länder i Europa.

I december 2021 landade elräkningen på 50 000 kronor. I vanliga fall ligger årskostnaden på 40-100 000 kronor. Tack vare installation av solceller för två år sedan har man ändå klarat sig bra.

– Det har varit räddningen för oss. Ska man bedriva verksamheter på landsbygden kan man inte ta samma marknadshyror som till exempel Västerås som ändå ligger nära oss. Vi måste hitta en balans mot hyresgästen och det är inte lätt, elen är ju en stor del. Vi har trots detta valt att satsa hårt men försiktigt på samma gång. Det är definitivt kostnaderna som bromsar utvecklingen.

Roger är övertygad om att om de inte haft solceller hade det varit en avsevärd skillnad.

– Vi har väldigt försiktiga och sparsamma plus att gällande energibiten har vi gjort allt vi kunnat i övrigt i fastigheten. Vi har installerat luftvärmepumpar för att hålla ner kostnaderna. Det ska vara så energieffektivt som möjligt. Vår fastighet är från 1920-talet och har inget värmesystem i grunden.

30 000 kilowatt producerar man årligen på sin anläggning. Med facit i hand, blev det med dagens energipriser extra bra.

– När vi gjorde installationen var inte energikostnaderna alls på den nivå de är i dag. Jag kände trots det tydligt att det inte skulle bli billigare med energi. Vi ligger dessutom i ett industriområde där alla är beroende av mycket el. Här finns inga utvecklingsmöjligheter, det är stopp och därför måste göra så mycket som möjligt på egen hand för att inte vara beroende utifrån.

Tack vare att Roger har 50 länder i Europa som arbetsplats får han mycket input utifrån. Han är duktig på att hänga med i vad som händer.

– Jag försöker att alltid tänka långsiktigt. Vi måste titta i kristallkulan, energi blir inte billigare och det vet vi. Jag såg att till exempel Tyskland hade höjningar på energi innan pandemin och ställde mig själv frågan vad vi måste göra för att få egen kontroll. Det är en jättestor investering att kunna räkna hem det. Det kommer fortfarande att ta tid att betala tillbaka pengarna, men investeringen med solceller är ju lika mycket för vår egen säkerhet.

Satsningen är både ur miljösynpunkt och för eget bruk.

– Vi använder elbilar och plug-in bilar. Skåpbilar som går på diesel måste vi ha för vissa saker. Men då måste man tänka smart hur man transporterar sig, hur mycket vi kör på ett år. Det är den verklighet vi har nu.

Roger är övertygad om att företaget skulle utvecklas snabbare om det togs mer genomtänkta politiska beslut.

– Det här kommer inte att vara en hållbar situation. När man har gått in så hårt med att elen kommer vara lösningen har man inte någon plan hur hantera det med de konsekvenserna som uppstår. Det är politiska beslut som tas som inte är förankrade i verkligheten.

Skriven avMaria Eremo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist