LogoLogo
LogoLogo
NYHET18 maj 2020

Tuff start för Fagersta Brukshotells nya ägare

Besöksnäringen har drabbats extremt hårt av coronakrisen och för Jennifer Troëng Johansson som tillsammans med sin man Robert Troëng Johansson vid årsskiftet tog över Fagersta Brukshotell har starten varit minst sagt turbulent.

Drive-through skylt på Fagersta Brukshotell
Det visade sig att en drive-through var en bra idé och har lockat till sig en del gäster som tidigare inte besökt restaurangen.Foto: Privat
Jennifer Troëng Johansson, Fagersta Brukshotell
"På tre dagar gick vi från att ha 70-80 procent beläggning till i princip noll", säger Jennifer Troëng Johansson.
Foto: Privat

– Det går inte att säga annat än det har varit otroligt tufft. Vi köpte ett solitt företag som funnits sedan 1974 och som aldrig visat röda siffror, förrän nu, säger Jennifer Troëng Johansson.

Hon förstod tidigt att pandemin skulle få konsekvenser och var snabb med att styra om restaurangverksamheten, bland annat genom ändrade öppettider och ett nytt lunchkoncept.

– Jag insåg att vi runt hotellet har en bra infrastruktur för att köra drive-through. Och att vi på så sätt också kunde säkra upp restaurangverksamheten för eventuella ytterligare restriktioner.

Det visade sig var en bra idé och lunchrestaurangen har i stort sett bara tappat 10 procent i omsättning jämfört med hur det brukar se ut.

– Vi ser att drive-throughkonceptet har lockat till sig kunder vi inte har haft tidigare och vi planerar faktiskt att under kommande vecka även öppna upp för tallriksservering under lunchen för att se om det fungerar, säger Jennifer Troëng Johansson.

För hotellet har dock coronakrisen varit mer skoningslös och beläggningen försvann helt mellan 10:e och 13:e mars.

– På tre dagar gick vi från att ha 70-80 procent beläggning till i princip noll. Vi har legat på 2-3 procent beläggning sedan dess, berättar Jennifer Troëng Johansson.

Tack vare en vän som ringde och ville boka ett rum som hon inte tänkte checka in på fick Jennifer idén till kampanjen #stödköpettrum. Det vill säga möjligheten att köpa ett presentkort nu och utnyttja det senare.

– Vi har faktiskt fått in lika mycket i omsättning på det som på den faktiska beläggningen under mars och april, så även om beläggning har varit extremt låg har vi i alla fall dubblat den, skrattar hon.

Nu börjar de dock se en svag ljusning och har under veckan haft nio procent beläggning. Det verkar som att industrierna runt om Fagersta nu sakta börjar komma igång och att konsulter är på väg tillbaka.

– Men vi räknar kallt med att vi kommer att ligga på under 50 procent av vår ordinarie beläggning resten av året eftersom en stor del av våra gäster är inresande från andra länder, säger Jennifer Troëng Johansson som spår en försiktighet med resor i olika verksamheter oavsett när gränser mellan länder öppnas.

Makarna agerade snabbt på regeringens stödpaket och så fort möjligheten fanns korttidspermitterades all personal. Men trots det har de tvingats att säga upp fem av de totalt åtta fast anställda.

– Det sista vi ville var att säga upp medarbetare, men det blev nödvändigt för att säkerställa verksamheten även efter krisen. Korttidspermitteringen är tyvärr inte helt optimal för vår bransch, det är svårt att lägga schema för att se till att få en intäkt på dom timmar personalen är på plats. Sen har det varit en utmaning rent ekonomiskt eftersom man först måste betala in hela lönen för att sedan få tillbaka pengarna.

I övrigt tycker Jennifer Troëng Johansson att stödpaketen varit bra även om det är omställningsstödet till företag som tappat mer än 30 procent av omsättningen som hon ser som det absolut viktigaste.

– De första stödpaketen har ju främst handlat om lån och framskjuten likvid, så omställningsstödet var det vi väntade på. Trots att vi hela tiden haft bra dialog och stöd från vår hyresvärd och bank så är det avgörande för oss att staten nu går in och täcker en del av kostnaderna.

När det gäller framtiden för branschen så tror Jennifer Troëng Johansson att vi under en lång tid kommer få leva med ändrat mönster för hur vi reser och hur vi möts.

– Jag hoppas så klart att det lättar upp något i höst men tror att det förmodligen kommer ta lång tid, kanske flera år, innan vi är uppe i samma bemanning och omsättning som innan krisen. Det gäller att planera för flera olika scenarier för framtiden. Just nu funderar vi tex. på olika alternativ att genomföra julbord i december, beroende på hur smittläge och restriktioner ser ut, avslutar Jennifer Troëng Johansson.

coronakrisenEntreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist