NYHET20 mars 2017

Visualisering för bättre kommunikation

Att förändra hur vi kommunicerar och få oss att se bortom det skrivna ordet. Det är vad Johan Lundell hoppas kunna åstadkomma. Med bolagen ATM Notation och NODD försöker han lyfta visualiseringens betydelse både inom industri och i samhället i stort.

- Jag är övertygad om att man inte kan förstå en komplex verklighet bara genom att läsa eller höra ord. Ord kan inte bära all information för sambandsförståelse. Kartor, ritningar och noter är exempel på visualiseringar som kan förmedla information mycket effektivare än ord.

- I julas fick exempelvis min son en leksak i något slags pirat-mekano med flera hundra delar. Instruktionen hade de – till skillnad från exempelvis LEGO eller IKEA - trängt ihop på ett enda blad. Visst sparade man plats, men å andra sidan var det smått omöjligt för ett litet barn att klara av att bygga ihop den. En LEGO-beskrivning kan däremot de flesta läsa.

Visualisering som medel för förbättrad kommunikation behöver nå fler grenar av industrin, menar Johan Lundell, i alla fall för dem som vill åt en internationell marknad.

- Utvecklingen är entydig. Det går fortare för varje dag och blir mer avancerat. När man kommit till en viss punkt går det inte att utveckla mer med ord och då måste visualiseringen ta över. Du kan vare sig bygga skyskrapor utan ritningar eller ha en symfoniorkester utan noter. Det blir för dyrt att alla ska lära sig att härma av någon annan. De måste kunna bygga vad de aldrig sett och spela vad de aldrig hört, menar Lundell.

Johan Lundell är just nu involverad i utvecklingsprojekt för flera större industriföretag. Tillsammans med dem utvecklar han processbeskrivningar som ska effektivisera inlärningen och minimera antalet kostsamma driftstopp. Denna verksamhet har renderat honom utmärkelser såsom en nominering till ”Årets innovatör” och givit honom möjlighet att hålla ett TEDx-tal. Nu vill han hjälpa fler svenska bolag att få en bättre internkommunikation.

- Alla företag borde ha ett ”war room”. Ta efter polisen och militären! Alla har sett i polisserierna på tv hur de fyller väggarna med bilder, kartor och beskrivningar. Skulle de sätta in allt på väggen i en pärm skulle de inte få samma översikt. Skulle de beskriva allt med ord blir det samma resultat. För att få överskådligheten behövs både en bättre visualisering än ord samt en större yta.

Lundell samarbetar inom ramen för flera klusterverksamheter, såsom Robotdalen i Västerås och Green Innovation Park i Uppsala. Han menar att satsningar på innovatörer, samarbete och kluster är ett måste om svenska företag ska kunna ligga i framkant.

- Utmaningen för alla företag i dag är att världen förändras fort. Hundratals världsledande företag har gått i konkurs genom att fortsätta göra vad de gör. Det räcker inte att göra som man alltid har gjort även om man gör det bättre för varje år, utan man måste se vart vi är på väg. Den insikten måste leda till större fokus på automation, digitalisering och kommunikation. Innovationer är inte heller enskilda längre, utan kollaborativa. De utvecklas tillsammans med kunder, aktörer, utvecklare och kanske till och med konkurrenter. Vem vill till exempel idag ha ett eget operativsystem, som Nokias Symbian, istället för att dela på ett befintligt?

Han menar att denna insikt finns runt om i landet, men att ambitionsnivån måste skruvas upp betänkligt.

- Det kommer krävas en ny typ av kontaktytor. Vi måste tillsammans möjliggöra och säkerställa att företagens utvecklingsprocesser kan kopplas ihop med innovatörer. Både de små utvecklingsföretagen som de stora industriföretagen måste kunna mötas på samma arena, så att de kan dra nytta av varandras fördelar och på så sätt skapa tillväxt.

Entreprenörskap
Skriven avTony Gunnarsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist