Som 22-åring tog han över rollen som Vd för charkuteriföretaget Härryda Karlsson. Två år senare har företaget dubblerat antalet anställda och flyttat till nybyggda lokaler. Marcus Karlsson driver familjeföretaget som fjärde generationens företagare med siktet inställt på fortsatt tillväxt. Vi har träffat en av landets yngsta Vd:ar för en intervju.
För 100 år sedan stoppade Marcus gammelfarfar företagets första korv i Gårda, Göteborg. Med inspiration från tyskt korvhantverk låg fokus redan från starten på lokalproducerade produkter. Under 1970-talet lämnade företaget storstaden och flyttade till Härryda några mil utanför Göteborg där verksamheten drivits sedan dess. I takt med att närproducerat mathantverk slagit igenom på allvar i Sverige har också efterfrågan på företagets produkter ökat.
– Folk blir allt mer medvetna om vad man stoppar i sig. Fler vill ha svenskt kött och bättre grejer. Man kollar inte bara på priset längre utan är måna om vad man stoppar i sig, säger Marcus Karlsson.
Under de närmsta åren står många svenska företag inför behov av generationsväxling. Skiften som många gånger kan vara både svåra och känsliga. Trots de första framgångsrika åren som Vd för familjeföretaget var det från början ingen självklarhet att Marcus skulle ta över och driva företaget vidare.
– Nej, det var verkligen inte självklart för mig. Jag gick naturvetenskaplig inriktning på gymnasiet och tänkte bli läkare, skrattar Marcus. Skoltröttheten gjorde att jag började jobba och växte in i rollen här. När pappa Fred ville sluta blev det naturligt att jag klev in som VD, konstaterar Marcus.
Hur kändes det?
– Det var självklart väldigt kul att få förtroende att ta över företaget när jag var så ung. Samtidigt innebar det otroligt mycket ansvar. I början var det mycket man inte hade koll på. Regler, lagar och väldigt mycket att sätta sig in. Jag fick verkligen jobba stenhårt för att leva upp till kraven, både från myndigheter och kunder, säger Marcus.
Variationen och känslan av att aldrig veta vad som kommer att hända under en arbetsdag, är enligt Marcus det bästa med att driva företag. Men ansvaret att leda ett företag med 30 anställda innebär givetvis också utmaningar.
– Det svåraste med att vara chef är nog relationer. Förmågan att kunna hantera människor och bygga relationer med både min personal och våra kunder ställer höga krav på mig som VD och är både spännande och utmanande, menar Marcus.
En av få unga företagsamma människor
Enligt en ny rapport från Svenskt Näringsliv är endast 5 procent av Västra Götalands unga, mellan 16-34 år, företagsamma i någon form. Ännu mer ovanligt är det att man är ung och Vd för ett aktiebolag. Som 25 år och Vd för ett livsmedelsföretag bemöts man enligt Marcus inte sällan annorlunda, just för att man är ung.
– Ja, haha. Jag blir bemött annorlunda nästan varje dag. Många tar mig inte alltid seriöst. När jag är ute på kundbesök och möten tror många att jag är anställd, när jag säger att jag är Vd tror många inte att det är sant. Samtidigt tror jag att jag har flera fördelar av att vara ung och hungrig. Jag har en enorm drivkraft och vill alltid utvecklas, säger Marcus.
Vilket är ditt bästa tips till andra ledare?
– Jag har lärt mig att det viktigaste är att man alltid är tydlig och rak. Det kommer man långt på, menar Marcus.
Under 2017 prisades företaget som Gasellföretag efter flera fina år av tillväxt och utveckling och flyttade samtidigt till nya lokaler. Totalt bidrar företaget med sina anställda till 5 700 000 i skatteintäkter vilket motsvarar 58 grundskoleplatser i Härryda kommun. Framtidsutsikterna ser goda ut men samtidigt finns det enligt Marcus näringspolitiska hinder mot fortsatt tillväxt.
– För oss är det framförallt två saker. Kostnaden att anställa är alldeles för hög och det är på många sätt för krångligt att anställa fler medarbetare. Sen är det all byråkrati och alla regler. Det tar så enormt mycket energi och kraft från det man verkligen vill göra. Givetvis ska vi ha tydliga spelregler. Men varje liten ytterligare reglering gör det svårare för oss att utveckla företaget och anställa mer folk. Det måste bli enklare att driva företag, menar Marcus.
Under året fyller charkuteriföretaget 100 år och målsättningen framåt för korvtillverkaren är glasklar.
– Vi vill fortsätta vår resa genom att växa och nå ännu fler kunder, avslutar Marcus.
jobbskaparna