LogoLogo
LogoLogo
Nyhet4 oktober 2016

Behovet av bemanningsbranschen

Vår bransch är viktig och vi står för ett steg in i arbetslivet för otroligt många människor. Många gånger skulle de inte fått möjligheten att ta sig in på arbetsmarknaden utan en ingång via bemanningsbranschen.

Dennis Lenberg, Effektiv AB

Jag har varit i bemanningsbranschen i över tio år och för tre år sedan startade jag Effektiv tillsammans med den före detta fotbollsspelaren Mathias Svensson och företagshälsovårdsprofilen Peter Karlsson Lund. Det blev en fantastisk rivstart och första året omsatte vi 52 miljoner, andra 65 och nu är vi inne på det tredje året och växer stadigt.

Mycket av vår framgång kommer från att vi har fokus på laganda och delaktighet. Alla ska känna sig som en viktig lagspelare och därför sätter vi upp mål, affärsplan och budget tillsammans med våra anställda. Vi försöker spendera mycket tid tillsammans med våra konsulter och har ofta evenemang ihop. Vi tror att det är laganda som ett framgångsrikt företag behöver. För oss är det viktigt att jobba med långsiktiga relationer då vi märkt att det skapar lönsamhet och är en framgångsfaktor. Det skapar ett hållbart företag och trygghet för våra anställda. Att vi har ett extremt lågt sjuktal på 2,6 procent tror vi beror på att vi fokuserar långsiktigt.

Bemanningsbranschen blir ofta smutskastad i media och en av våra största utmaningar inför framtiden är att jobba med vårt rykte i branschen. På Effektiv har vi mycket goda lokala fackliga relationer och vi jobbar hela tiden för en samsyn med facket vid personalfrågor. Dessvärre upplever vi ofta fackets inställning till vår bransch är avig och att facket ser en av de mest personalintensiva branscherna i näringslivet som sin fiende. Det tycker jag är en förlegad och ohållbar inställning. Jag tror att den aviga inställningen beror på två saker, dels att det har förekommit ett fåtal oseriösa bemanningsföretag och dels att den fackliga modellen bygger på hur arbetsmarknaden såg ut på 70-talet.

Idag ser arbetslivet inte ut på samma sätt som på ett stålverk 1980. Det har hänt lika mycket inom personalvård som inom IT under 40 år då varken internet eller förebyggande hälsoåtgärder fanns då. Det är dags att uppdatera fackens kalibreringsmetoder och använda aktuella måttstockar. Vi har exempelvis en millenniegeneration som snart ska ut på den svenska arbetsmarknaden. Denna generation vill exempelvis inte känna sig bunden av något. Allra minst en anställning på ett företag tills guldklockan räddar dig därifrån. Facket måste börja se oss som allierade. Vi jobbar mot samma mål; att personalen ska må bra, trivas och utvecklas.

För 30 år sedan var det företagen själva som timanställde unga människor. En person var ofta anställd hos många olika företag och jobbade några timmar här och några timmar där. Idag finns vi och istället för att vara anställd hos tio olika företag har unga idag en anställning som dessutom leder till en tillsvidareanställning hos ett bemanningsföretag. Vi har även startat ett samarbete med välgörenhetsorganisationen Erikshjälpen i Göteborg, Skene och Borås. De konsulter som för tillfället står utan uppdrag hjälper till med det som behövs i den verksamheten istället. Lönen står Effektiv för utan att fakturera Erikshjälpen. På så sätt har vår personal alltid en meningsfull uppgift att fylla och vi gör något som känns bra i hjärtat.

Vi går utanför ramarna för hur man validerar kunskaper eller vilka referenser man pratar med. Vi är beredda att lägga ner mer tid och kraft på att hitta rätt personal och vi är bra på det! En stressad företagare har inte alltid tid att se vad som finns bakom en persons CV och en arbetssökare utan tidigare referenser får svårt att få jobb. Vi ser bakom detta och tvekar inte att använda en lärare, en studievägledare eller fotbollstränaren som referens. Vi som intervjuar dagligen blir bra på att läsa människor och vi validerar kunskaper på ett annat sätt. Vi ser rekrytering som ett hantverk hos oss. Det gör att många människor får en chans i arbetslivet som de annars inte skulle fått.

Dennis Lenberg, Effektiv AB

Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist