NYHET23 april 2019

Djupare hamn i Göteborg – viktigt för Sveriges konkurrenskraft

Hur ska Sverige som exportberoende land upprätthålla stark konkurrenskraft på den globala marknaden? APM Terminals har svaret i nylanserade ”The Gothenburg Gateway” – ett riktmärke för att driva Sverige framåt i världshandeln, på rekordtid.

Foto: APM Terminals

Internationella logistikföretaget APM Terminals driver sedan år 2012 containerhamnen i Göteborg som utgör Nordens största hamn. Idag utgår 90 procent av allt gods som transporteras till eller från Sverige via landets hamnar, vars funktion är avgörande för svensk konkurrenskraft.

Som Nordens största hamn har APM Terminals goda förutsättningar att hantera de allra största oceanfartygen, men vattendjupet i farleden begränsar hamnens fulla kapacitet. Djupet är inte tillräckligt för att de största fartygen ska kunna lastas fulla och kan därmed inte göra direktanlöp till eller från Göteborgs hamn. Fartygen omlastas vid större bashamnar i Europa vilket innebär en tidsfördröjning på över en vecka för transporten. Tidsfördröjningen i sig medför ökade kostnader och framförallt försämrad konkurrenskraft för svenska företag. Något som representanter från såväl Volvo Group som Stora Enso instämmer.

— Vi på Volvo Group har en omfattande global export, och det som inte går korrekt till här påverkar världen över och deras arbeten stannar upp. Pålitlighet och leveranssäkerhet är därför viktigt för oss. Vi uppskattar det här initiativet om att försöka få fler direktanlöp till Göteborg, nämner Fredrik Vråmo, VP Logistics Purchasing Volvo Group, vid ett panelsamtal.

Så vad föreslår APM Terminals med transport- och logistikprojektet The Gothenburg Gateway? Dels ska farleden fördjupas för att hamnens fulla kapacitet ska kunna nyttjas och direktanlöp från Göteborg möjliggörs. Arbetet med farledsfördjupning är planerat att påbörjas år 2024 och förväntas vara färdigt till 2026. Något Henrik Kristensen, Vd APM Terminals, med stöd från näringslivet önskar starta tidigare.

— Transporttiden från Göteborg direkt till Shanghai är idag 35 dagar. Det är minst en vecka snabbare än från andra hamnar i Sverige. Det är den mest kostnadseffektiva lösningen med lägst klimatpåverkan och vårt koncept bygger på att kunna erbjuda en direktavgång var 48: e timme med de tre största allianserna i världen. För att kunna utnyttja de största fartygens totala lastkapacitet behövs en djupare hamn nu. Sverige får inte bäst konkurrenskraft om vi väntar i fem år att påbörja muddringsarbetet, säger Henrik Kristensen, Vd APM Terminals.

Vidare föreslås att det svenska järnvägsnätet byggs ut samt effektiviseras. Det för att minska antalet vägtrafikresor med tunga lastbilar som innebär betydligt större klimatpåverkan. Målet är att gods från hela Sverige ska kunna fraktas i containrar på godståg och därefter lastas på ett oceanfartyg i Göteborgs hamn inom loppet av två dygn. Går fartyget i direktanlöp innebär det en klimatbesparing på 19 procent, enligt APM Terminals beräkningar.

I framtiden är förhoppningen att möjliggöra två till tre direktanlöp i veckan, vilken kan jämföras med ett anlöp i veckan som är fallet idag. Henrik Kristensen tror på projektet och att The Gothenburg Gateway kommer stärka svenska företag och exportörers plats på världsmarknaden.

— Ett kortare avstånd till världen gynnar hela Sverige, inte bara Göteborg. 

Text: Jessica Johansson

Konkurrens
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist