LogoLogo
LogoLogo
Nyhet17 mars 2017

En företagares drivkrafter

Jag brinner för verkstadsindustrin och gillar utmaningen att göra svåra saker – och det gör vi sannerligen i vårt företag Tooltec. Vi gör komplexa komponenter i svåra material som exempelvis används i gasturbiner, till motordelar i flygplan och till och med delar till obemannade farkoster som sänds ut i rymden.

Claes Haraldsson, VD Tooltec.

Men sedan jag gick in som ägare har jag fått fler drivkrafter i mitt arbete – att få företaget att växa och bli lönsamt. Nu menar jag inte att detta var ointressant för mig tidigare, men det blir trots allt viktigare och, ska jag säga, även roligare med både det ansvar och den frihet det innebär att vara företagare.

Som företagare finns det en stor möjlighet att påverka så mycket mer, att forma sin egen miljö och tid. Och även om lönsamhet är avgörande, är det inte mitt mål att därmed kunna luta mig tillbaka och ta långa semestrar för att på distans konstatera att lönsamheten innebär att pengarna rullar in. Jag drivs fortfarande av att utveckla företaget och vara en attraktiv arbetsgivare. För min och vår del gäller det därför att vara framåt när det gäller teknik. Om vi ligger i framkant blir vi attraktiva för våra kunder, men vi blir också en attraktiv arbetsgivare eftersom ny teknik innebär en stimulerande arbetsmiljö. Jag är tacksam för att vi i dag har duktig och kompetent personal, men ska vi kunna växa är det avgörande att det finns fler med rätt kunskap att kunna anställa.

För vår verksamhet är det dessutom viktigt att ligga i framkant och därmed våga investera. Vi är trots allt ett litet företag som konkurrerar på en global marknad och orkar vi inte investera kan vi på sikt få det svårt. Vi har satt tydliga mål om en större omsättning och vi vill växa. Men eftersom det kostar att växa är vi måna om att göra det med lönsamhet, det vill säga ansvarsfullt. För att faktiskt lyckas med detta ser jag en styrka i mina tidigare erfarenheter. Jag har jobbat här även när det varit tufft och jag har varit tvungen att säga upp folk. I en tillväxtperiod gäller det att vara ödmjuk och då är upplevelser av tidigare dåliga tider en viktig erfarenhet.

Med engagemang, erfarenhet och en stark vilja kan jag och mitt företag göra mycket, men vi kan inte göra allt. Förutsättningarna för mig som företagare, för vårt företag och för Sverige som helhet hade varit bättre om regeringen hade visat mer konkreta åtgärder som gör att vi klarar av den globala konkurrensen. I dag ligger Sverige långt framme när det gäller teknik inom områdena aero och space, men regeringen har tyvärr ingen uttalad strategi för att ta tillvara den kunskap som finns. Istället för att eventuellt förse nya JAS-plan med motorer från andra länder behövs tydliga signaler om att värna den inhemska kompetensen och produktionen.

Detta säger jag inte bara för att rädda mig och göra just mig till en framgångsrik företagare. Perspektivet är större än så. Om inte jag vågar satsa här blir det inte fler jobb. Om vi inte vågar satsa på tekniskt framstående verkstadsindustri som ger jobb skapar vi inte heller skattepengar. Istället är det så att ju fler anställda vi har desto mer genererar vi till välfärden. Och det vill jag slutligen tillägga: att kunna anställa är också att skapa förutsättningar för människors möjlighet att skapa sig ett liv. Även detta är för mig en drivkraft i min vardag som företagare.

Claes Haraldsson, vd Tooltec

Svenskt Näringsliv
Skriven avAnton Oskarsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist