NYHET21 september 2018

Fler kommuner bör ta efter Rättviksmodellen

Rättviksmodellen, som innebär att kommunal tillsyn faktureras i efterhand och präglas av dialog, gick från utskälld till att ha blivit föredöme för kommuner som vill förbättra kommunikationen med sina företagare. ”Rättviksmodellen visar att det går att minska regelbördan för företag, utan att tulla på säkerhet, kvalité och miljö. Den stärker dialogen mellan kommunen och företaget, vilket bidrar till ett bättre företagsklimat. Visita anser att fler kommuner i Västra Götaland bör ta efter Rättviksmodellen”, säger Clara Nilsson, Kommunikationsansvarig Visita Västra.

När Rättviks kommun låg i bottenskiktet gällande bemötande av näringslivet, på Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner, konstaterade man att det var dags för en förändring. Snabbt identifierades tillståndsansökningar och tillsynsärenden som de vanligaste kontaktytorna. Det första man gjorde i det nya arbetssättet var att slopa förskottsbetalning för en tillsyn som ibland inte ens utfördes och ersatte den med en rådgivande dialog – som sedan fakturerades i efterhand.

Kritiken från SKL och Livsmedelverket var stark under flera år, som också innehöll mycket negativ och kritisk revisionsrapport. Vändningen kom när Rättvik vänt sig till flera organisationer, som exempelvis Visita och Svenskt Näringsliv och fått stöd från dem. Till slut ledde det till att Livsmedelsverkets instruktioner ändrades från att ”värna konsumentens intresse” till att ”även värna välmående livsmedelsföretag”.

— Trovärdigheten och tilliten till systemet ökar om man vet vad man betalar för som företagare. Den nuvarande modellen är onaturlig och saknar pedagogik. Kommuner som tillämpat Rättviksmodellen märker också att det är enklare och skapar bättre relationer med företagen. Det gynnar företagsklimatet, vilket i sin tur bidrar till fler starka och växande företag i den egna kommunen. Då skapas fler jobb och skatteintäkter till vår gemensamma välfärd, säger Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv i Västra Götaland.

Besöksnäringen är en av branscherna vars företag påverkas i stor utsträckning, gällande tillsyn och tillstånd, i den dagliga verksamheten. Det kan i slutändan handla om oförutsedda kostnader och ökad administrativ regelbörda.

— Både företag och samhälle tjänar på bättre upplysning och service från kommuner och myndigheter. Det är Rättviksmodellen ett lysande exempel på. Kan vi göra det enklare och billigare för våra medlemmar att driva företag, utan att minska på säkerheten, ökar det förutsättningarna för vår näring att fortsätta vara en tillväxt- och integrationsmotor som skapar jobb i hela regionen, avslutar Clara Nilsson.

Anne Thörnström, äger och driver Thörnströms Kök i Göteborg tillsammans med Håkan Thörnström, är mycket positiv till Rättviksmodellen och menar att det är något som bör införas i samtliga kommuner – också på myndighetsnivå. Företaget har själv fått möta konsekvenser efter hantering från Arbetsmiljöverket.

— Först fick vi ett brev som hänvisade till en digital kravspecifikation, sedan kom kontrollanten till oss som då dömde ut oss eftersom vi saknade utbildning för en av våra tryckkokare. På måndagen efter kom vite på 50 000 kr, som sedan visade sig vara felaktig eftersom kontrollanten hade hänvisat till fel paragraf. Om deras egna medarbetare inte kan hålla koll på regelboken, hur kan man då kräva att vi småföretagare ska kunna det? säger Anne Thörnström.

Hon menar att istället för att skicka en avgift, som kan vara nog så förödande för en småföretagare, måste det finnas ett förfarande för att kunna rätta till det som är fel. Anne Thörnström menar därför att Rättviksmodellen visar på hur det skulle kunna fungera i praktiken där det både blir enklare för företagaren och roligare för kommun och myndigheter att utföra sitt arbete.

— Det ska vara lätt att göra rätt. Vi företagare vill göra rätt, inget annat. Men att inte få en chans att rätta till felet innan brevet med vite dimper ner i brevlådan, visar på oförståelsen för vår verklighet. Vi finns ett samtal bort och det blir dessutom roligare för dem att komma ut till oss, avslutar Anne Thörnström.

REGELKRÅNGEL.
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist