NYHET23 mars 2018

"Företagande kan ge jättelyft för välfärden"

Många av välfärdsföretagen drivs av engagerade kvinnor med lång erfarenhet inom vården. Om de i stället för att tryckas ner av vinstdebatten fick bättre förutsättningar skulle välfärden kunna lyfta rejält, enligt Ulrika Odh som driver ett hemtjänstföretag med Skövde och Falköping som bas.

Ulrika Odh och hennes syster vill bedriva en annorlunda hemtjänst med fokus på personliga relationer, flexibilitet och kontinuitet.

Många av välfärdsföretagen drivs av engagerade kvinnor med lång erfarenhet inom vården. Om de i stället för att tryckas ner av vinstdebatten fick bättre förutsättningar skulle välfärden kunna lyfta rejält, enligt Ulrika Odh som driver ett hemtjänstföretag med Skövde och Falköping som bas.

– De här företagen startas ofta av kvinnor i vården som brinner för det de gör. De vill göra vården bättre genom att göra på ett annorlunda sätt, säger Ulrika Odh.

Ofta är det passionerade och erfarna undersköterskor och sjuksköterskor som ser möjligheten att använda sin kunskap för att utveckla och realisera sina idéer om effektivare och mer tillgänglig vård och omsorg.

– Om förutsättningarna för företagande blev bättre skulle det kunna ge ett jättelyft för välfärden.

Men just nu går det snarare åt motsatt håll, poängterar hon. Det är många som vill starta en verksamhet men som inte vågar på grund av vinstdebatten. Och de som redan driver välfärdsföretag är tveksamma till att fortsätta.

– Alla i branschen känner samma uppgivenhet och trots att vi är passionerade för det vi gör är det många som börjar fundera på om det verkligen är värt det.

Ulrika Odh och hennes syster Helene Odh är sjuksköterskor i botten och hade jobbat länge i vården när de för sju år sedan fick möjligheten att förverkliga en gammal dröm – att driva ett eget hemtjänstföretag. Det som gjorde möjligt var att lagen om valfrihet, Lov, infördes i Skaraborg, där de bor.

– Vi hade slagits av ensamheten som finns bland de äldre i vårt samhälle och såg att mycket kunde göras annorlunda för att höja deras livskvalitet. Eftersom vi hade erfarenheten med oss såg vi var det fanns brister.

De jämförde med när deras morfar hade hemtjänst för 30 år sedan. Då var det i stort sett alltid samma person som kom hem till den äldre och hjälpte till.

– Relationen och den trygghet som det skapar är vår vision. Vi gick in med en önskan om att bedriva en annorlunda hemtjänst med fokus på personliga relationer, flexibilitet och kontinuitet. Det är fortfarande vår affärsidé.

Däremot var äldre personer förr hänvisade till kommunens hemtjänst vare sig de var nöjda eller inte. Det fanns inga alternativ. Idag gör konkurrensen att alla aktörer jobbar med att höja kvaliteten eftersom alla hela tiden måste bli bättre för att få kunder, konstaterar hon.

– Att äldre kan ställa krav på sin hemtjänst har såklart höjt kvaliteten, och den som inte är nöjd kan byta. Det vore förfärligt om den möjligheten försvann och det blev som det var förr när de äldre var helt utlämnade till den personal som kom.

När Systrarna Odhs startade sitt företag, var de visionärer som brann för att göra hemtjänsten bättre, men drömmen om att driva ett välfärdsföretag har efterhand blivit lite av en besvikelse.

– Förutsättningarna är inte längre desamma för att göra det vi står för. Det är tufft att driva ett välfärdsföretag idag med alla försämringar som införs. Det är absolut inte konkurrens på lika villkor.

Som exempel nämner hon att det var ett hårt slag mot branschen när arbetsgivaravgiften för unga höjdes, och att ersättningssystemen inte hänger med utvecklingen och det kunderna förväntar sig.

Det ställs allt högre krav på omsorgen och för att möta det måste välfärdssystemet ses över, anser Ulrika Odh.

– Vi vill fortsätta att bedriva hemtjänst med kvalitet för att öka tryggheten för de äldre. Min önskan är att politikerna vaknar och inser att det måste få kosta lite mer om vi ska ha en värdig äldreomsorg.

Systrarna Odh upplever att kommunen, kunderna och allmänheten lokalt är positiva och måna om att de ska finnas kvar. Men de är ändå trötta på debatten som förs på riksnivå. Hon är kritisk till att fokus ligger på att försvåra och minska det kvinnliga företagandet genom vinstbegränsningar, i stället för att fokusera på hur våra äldre ska få en omsorg med kvalitet och trygghet.

– Det är klart att den tar död på passionen. Inte ens idag klarar samhället av att ta hand om våra äldre, hur ska det då bli om det inte går driva privat välfärd?

170 anställda

Systrarna Odhs Hemtjänst ägs och drivs av tvillingsystrarna Ulrika och Helene Odh.

Företaget har omsorgs- och serviceverksamhet i Skövde och Falköping med totalt 170 anställda.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist