NYHET9 november 2016

Företagen rasar mot Repaluus välfärdsutredning

Regeringens utredare Ilmar Reepalu föreslår ett vinsttak på 7 procent för privata välfärdsföretag. – Hur blir det nu med våra 16 000 patienter – ska de oroa sig igen för att vi ska försvinna? När vinstdebatten tog fart 2013 stod de i vår reception och var orolig över Wästerläkarnas framtid, säger Charlotte Barouma, tf verksamhetschef Wästerläkarna.

Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Det var under tisdagen som Ilmar Repaluu presenterade utredningen om vinster i välfärden och föreslog ett vinsttak på 7 procent för privata välfärdsföretag. Förslaget får företag inom skola, vård och omsorg att rasa. Vinst skapar förutsättning för att ett företag ska kunna expandera, erbjuda trygghet för anställda och ägare. Ett vinsttak stoppar förnyelsekraften inom välfärdssektorn och hotar lagen om valfrihet.

- Vinstdebatten skapar oro och trygghet för våra patienter, personal och oss företagare. Den hämmar all utveckling i sektorn. Med Repaluu-förslaget blir det nu ännu värre. Vi välkomnar krav på kvalitet och transparens men accepterar aldrig ojämlika bolagsregler, säger Charlotte Barouma.

- Vår vårdcentral behöver större lokaler NU och det blir fjärde gången vi bygger ut. Vi får inte längre plats då det är så många som väljer oss och vi varken vill eller får säga nej till någon. Hur ska vi ha råd med utbyggnad om vi inte får behålla våra överskott? Säger Henrik von Sydow, verksamhetsansvarig Wästerläkarna.

Att med lag reglera vinsterna för välfärdsföretag är ett slag mot hela den svenska företagsamheten, en attack mot grundprinciperna för ett fritt näringsliv och i förlängningen även mot välstånd och välfärd.

- Utredningens förslag är en förolämpning mot vår verksamhet. På samma villkor som den offentliga vården, producerar vi högre kvalitet och god tillgänglighet, med en vinst. Där sjukvården i många fall går på knäna, bör man se oss som föredömen och inte bestraffa oss, avslutar Henrik von Sydow.

Svenskt NäringslivVälfärd
Skriven avEllen Karlsson