Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET20 juni 2016

Ingen kan göra allt

Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Det kan tillämpas även när det gäller samverkan mellan skola och näringsliv. Jag tror att många vill vara med och bidra, men vet inte hur. Därför vill jag dela med mig av en sann historia som jag hoppas ska inspirera dig att gå från tanke till handling.

Den 14 mars satte sig fem förväntansfulla Chalmersstudenter i en bil och körde till Karlskoga. De hade fått en personlig inbjudan till ett företagsbesök. Inbjudan kom från Torbjörn Holmstedt, VD på Lasertech som är marknadsledande inom industriell 3D Printing. Fyra veckor tidigare kände studenterna inte till företaget och omvänt, men nu var de alltså på väg. Kort dessförinnan hade samma studenter vunnit Bert-Inge Hogsved, grundaren och VD av Hogia, pris för bästa entreprenörskap.

Det började med att fem studenter på Chalmers hade haft en idé, som de förverkligade. De kallar sig 3Dteamet som består av studenterna Christian Garcia, Rikard Helgegren, Lukas Tolliner, Marcus Holmström samt Niklas Lidström. 3Dteamet lär sina medstudenter att använda skolans 3Dskrivare har designat en lättanvänd hemsida där studenter enkelt kan boka tider för 3D-utskrifter och på så sätt har de sett till att Chalmers 3D-skrivare används mycket mer än planerat.

Priset har uppmärksammats i olika media. En av dem som läste om prisutdelningen var Torbjörn Holmstedt, entreprenör och VD på Lasertech i Karlskoga. Han ringde till Hogia och undrade om vi kunde hjälpa honom.

”Jag ville ge studenterna chansen att få se möjligheterna med den senaste 3D-tekniken och hur den används i praktiken. Det är så jag ser att vi får fram mer konkurrenskraftiga produkter och behåller företagen och jobben i Sverige. Vi vill ju att våra barnbarn ska få jobb i Sverige”, berättade Torbjörn Holmstedt.

Självklart ville vi hjälpa till att få till stånd denna samverkan mellan honom och Chalmersstudenterna. Det tog mig två samtal och ett par mail, sedan var det klart att de fem studenterna skulle på studiebesök till Lasertech. Studenterna fick se en 3D-skrivare som skriver ut i metall.

”För oss var detta väldigt häftigt eftersom vi i 3Dteamet bara har skrivare som skriver ut i plast. Vi fick se och känna på utskrifterna och den skapar förvånansvärt högupplösta strukturer”, sa Christian Garcia efter besöket.

Samverkan mellan företag och skola är viktigt utifrån många olika aspekter, inte minst för att erbjuda studenterna en konkurrenskraftig utbildning. Det ger möjlighet att utbyta tankar och idéer, vilket är stimulerande både för studenter och för företagen.

Torbjörns råd till andra företag är att öppna dörren för studenterna men att inte vara för ambitiös. Det är bättre att hjälpa fem studenter än att fastna i en stor vision. Välj områden som ligger nära kärnverksamheten så att du kan tillföra något i förhållande till studenterna. I Torbjörns fall är det 3D Printing som är kärnverksamheten och det är inom det området som han fokuserar på när han missionerar för andra företag, studenter, lärare, och forskare.

När Maria Knutson Wedel, vicerektor för utbildning på grund- och avancerad nivå på Chalmers, hörde talas om historien så uttryckte hon sig på följande sätt: ”Historien här är en riktig solskenshistoria, ett bra exempel på att när proaktiva företagare möter intresserade studenter runt ny teknik kan entreprenöriella idéer få god näring och att samverkan också kan vara givande för företagen. Men mest givande var det nog för studenterna och det värmer hjärtat att få höra både om Bert-Inge Hogsveds och Torbjörn Holmstedts engagemang för våra studenter”.

I samverkan mellan skola och näringsliv finns det en plats för alla företag oavsett storlek. Alla kan göra något utgående från sina förutsättningar och tillsammans kommer detta att ge en positiv effekt. Så ta chansen att öppna dörren till ditt företag för studenterna. Det häftiga med detta är att du med största sannolikhet kommer att upptäcka att det redan finns en utsträckt hand att ta tag i.

Lycka till!

Emma Soovik, Kommunikationschef på Hogia

Svenskt Näringsliv
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist