LogoLogo
LogoLogo
Nyhet2 mars 2018

Ingen tandborstning utan marknadsekonomi

Du äger dig själv och har rätt att bestämma över ditt liv. Det är för oss en självklarhet idag, men kanske är det just under ett valår som vi måste påminna om att det aldrig hade varit möjligt utan marknadsekonomin.

Fredagskrönika av Ellen

Nationalencyklopedin beskriver begreppet marknadsekonomi enligt följande:

”Marknadsekonomi, ekonomiskt system som förutsätter enskild äganderätt, privatägda företag samt rätt för producenter och konsumenter att fritt agera som säljare och köpare.”

Vi tar ett exempel från vardagen istället.

Vad tänker du på när du borstar tänderna? Förmodligen inte på den ekonomiska kedjan som ligger bakom tandkrämstuben du håller i din hand. Men bakom den finns det olika företag som gör det möjligt för dig att välja tandkräm efter eget tycke och behov. Något företag har producerat innehållet, en annan tillverkat förpackningen, designat layouten på tuben, packat produkten, transporterat den till affären och affären har i sin tur köpt hyllorna från något företag där tandkrämen sedan står. Kedjan kan göras längre, men det viktiga i kedjan är ju att du som slutkonsument kan välja vilken tandkräm som ska stå i ditt badrumsskåp.

Det är precis det som är marknadsekonomi. Detta härliga begrepp möjliggör för individens hjärta, hjärna, driv, lust och behov. Det möjliggör också för uppbyggnaden av vårt samhälle genom att det skapas jobb och skattepengar som fördelas till vår gemensamma välfärd – men det hela bygger på samarbete och frihet mellan producent och kund.

För att du ska kunna fortsätta välja den tandkräm du vill, och för att Sverige inte ska stagnera krävs lagar och regler som definierar förutsättningar för samarbeten. Båda parter ska vinna på ett samarbete, annars ska rättigheten av välja bort finnas. Sverige har kommit långt sedan näringsfrihet och marknadsekonomi infördes. Var gränsen går mellan demokratiskt styrda områden och de delar där individen själv fattar egna beslut, är en politisk fråga. Därför innebär det också att det finns gränser för hur långt den politiska makten får sträcka sig.

I årtusenden var människans okränkbara rättigheter en ouppnåelig dröm när tvång, förtryck och hierarki var normen. Först i modern tid är vi många människor som kan leva den drömmen, oavsett varifrån vi kommer eller vilken kultur vi tillhör. Det är viktigt att vi ser tillbaka till historien och stannar upp för reflektion. Att vi slår vakt om marknadsekonomins förmåga att skapa frihet och välstånd för alla.

Målet ska alltid vara lika villkor för alla. Möjligheten att förbättra sin tillvaro och förverkliga sina egna ambitioner, mål och drömmar. Vad du tycker, vad du gillar, vem du umgås med, vad du har på dig, vart du vill åka, vad du vill äta eller dricka, var du vill bo, vad du gör på fritiden och vad du jobbar med, vad du köper och vem du ger det till. Ditt liv, dina rättigheter. Att du i fortsättningen ska kunna välja den tandkräm du vill. Marknadsekonomi är den ekonomiska aspekten av mänskliga rättigheter.

marknadsekonomi
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist