NYHET6 april 2017

”Man undrar, vem har kommit på det här?”

Den 1 juli 2017 inför regeringen en kemikalieskatt på elektronik. En punktskatt som bara drabbar företag med lager i Sverige, medan företag som har sina lager utanför Sverige och säljer vi e-handel är undantagna. Ett företag som drabbas av förslaget är Köksaffären Spisen i Uddevalla. ”Kemikalieskatten kommer missgynna de svenska företagen.”, säger Thomas Bertilsson, VD Köksaffären Spisen.

Den 1 juli 2017 inför regeringen en kemikalieskatt på elektronik. En punktskatt som bara drabbar företag med lager i Sverige, medan företag som har sina lager utanför Sverige och säljer vi e-handel är undantagna. Ett företag som drabbas av förslaget är Köksaffären Spisen i Uddevalla. ”Kemikalieskatten kommer missgynna de svenska företagen.”, säger Thomas Bertilsson, VD Köksaffären Spisen.

- Vitvaror som säljs i Sverige kommer bli upp till 400-500 kronor dyrare än om man köper dem via e-handel från utländska bolag som inte drabbas av skatten. Man undrar, vem har kommit på det här? menar Thomas Bertilsson.

Köksaffären Spisen i Uddevalla har sålt vitvaror sedan 1975 och sysselsätter totalt 15 personer. Thomas Bertilsson och Magnus Eriksson kom in som ägare i bolaget under 2008 då tidigare ägare gick i pension. Sedan dess har företaget även etablerat sig genom en ny butik i Strömstad. Kemikalieskatten slår hårt mot den svenska vitvarubranschen vilket har fått många att se över sina strategier. Precis som övriga aktörer i branschen kan skatten få stora konsekvenser för Köksaffären Spisen.

- Jag kan inte förstå hur man tänkte när man utformade den här punktskatten. Det kommer att få konsekvenser för många lokala handlare. Vi kan hantera en miljöskatt på våra varor, men det vi inte klarar av är att konkurrensen snedvrids. Vi har inget emot att jämföras eller tävla mot andra företag i branschen. Men när illa utformade punktskatter drabbar vår verksamhet men inte de med lager utomlands. Då kan e-handeln slå ut många lokala mindre aktörer på grund av snedvriden konkurrens, säger Thomas Bertilsson.

Kemikalieskatten lanserades som en miljöåtgärd för att få bort skadliga kemikalier från hemmen. Många företag har dock påtalat att skatten riskerar att bli kontraproduktiv då bolag som har sina lager utanför Sverige, till exempel i något av våra grannländer och som säljer vi e-handel till svenska kunder, är undantagna från skatten. Vilket innebär en ökad e-handel med långa transporter, som istället resulterar i ökad miljöpåverkan.

- Kemikalieskatten är en skatt som i dess nuvarande utformning kommer missgynna de svenska företagen. Köper man en svensk vara så kommer varan som säljs i Sverige vara 400-500 kronor dyrare än om man köper den via e-handel exempelvis från ett utländskt bolag som inte drabbas av skatten. En konsekvens kan ju bli att många företag flyttar sina lager utomlands, vilket också innebär att många jobbtillfällen försvinner i Sverige, konstaterar Thomas Bertilsson.

- En annan viktig aspekt i sammanhanget är återvinningen av gamla maskiner. Eftersom vi driver en fysisk butik är vi tvungna att ta emot uttjänta maskiner. Då skall vår personal som betalar skatt i Sverige köra dem med våra bilar till återvinningen. Vi får en kostnad men ingen intäkt. Så om punktskatten införs köper kunderna ”kemikalie-skattefritt” från utlandet och lämnar sen in dem till oss när maskinerna gjort sitt. Det är väl ändå inte sund konkurrens? Det vore klokt av regeringen att istället värna de svenska företagen och inte införa kemikalieskatten. Det är aldrig för sent att ändra sig, säger Thomas Bertilsson.

Förutom kemikalieskatten så påverkar den pågående avtalsrörelsen branschen i stor utsträckning. Våren 2017 ska nya kollektivavtal slutas mellan arbetsgivarorganisationer och fackförbund på den svenska arbetsmarknaden. För att handeln ska klara den omställning som digitalisering och globalisering innebär i kombination med kemikalieskattens effekter, så måste löneavtalen värna företagens konkurrenskraft.

SkatterSvenskt Näringsliv
Skriven avAnton Bichler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist