NYHET16 augusti 2017

Ny skatt kan slå ut Trollhättan-Vänersborgs flygplats

Foto: STEFAN TELL

Den 1 mars gick remisstiden för förslaget om en svensk flygskatt ut. Av de 156 yttranden som tar ställning till förslaget är 126 negativa eller vill skrota förslaget. Bara 30 är positiva eller tillstyrker att skatten införs. Stockholms Handelskammare fastslår i en rapport, ”Flygplatsdöden”, att en flygskatt sätter igång en kedja av konsekvenser som i slutändan påverkar näringslivets möjligheter att verka, främst i de regioner där flyget är viktigt för tillgänglighet och kommunikationer.

Regeringens målsättning är mindre flygtrafik. Ett vikande passagerarunderlag gör att flygbolagen minskar antalet linjer och frekvenser, vilket drar undan förutsättningarna för att en flygplats ska överleva. Tvingas den lägga ner drabbas inte bara de som arbetar på och omkring själva flygplatsen, utan även näringslivet i de kringliggande kommunerna.

– En nationell flygskatt får mycket negativ påverkan på företagens möjligheter att skapa jobb och tillväxt i vår region. Enligt rapporten ”Flygplatsdöden” skulle en nedläggning av Trollhättan-Vänersborgs flygplats drabba orter som till exempel Mellerud, Grästorp och Färgelanda hårt med färre arbetstillfällen, säger Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv Västra Götalands län.

Som ett resultat av scenariot där Trollhättan-Vänersborgs Flygplats skulle läggas ner innebär det för Trollhättans kommun att flygtillgängligheten endast uppgå till 29 procent av dagens kapacitet. För Vänersborgs del skulle flygtillgängligheten reduceras med 63 procent. Trollhättan är den kommun som påverkas mest i absoluta tal i avseende på sysselsättningseffekter till följd av nedläggning av flygplatsen, då drygt 1 200 arbetstillfällen kan antas försvinna på lång sikt. För de tio närliggande kommuner som påverkas av att flygplatsen läggs ner, försvinner knappt 4 400 arbetstillfällen.

– Förutom negativ påverkan på sysselsättningen i Västra Götalands län kan en flygskatt leda till försämrad konkurrenskraft och lönsamhet för företagen som är beroende av flygtransport, säger Anna Gillek.

Istället för en flygskatt föreslår rapporten, ”Flygplatsdöden”, ökad satsning på biobränslen, teknikutveckling av flygplan och motorer och ett internationellt samarbete för att bland annat förkorta flygvägarna.

SkatterKonkurrens
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist