LogoLogo
LogoLogo
NYHET22 maj 2018

På Villa Arelid är det gästerna som styr

De som bor på korttidsboendet Villa Arelid kallas för gäster och här är det deras behov som styr. ”Vi är till för dem – de är inte till för oss. Det är vi som ska ge dem stöd i livet och då är det viktigt att ha rätt perspektiv”, säger grundaren Elisabeth Mila.

Elisabeth Mila, Villa Areild
På Villa Arelid är gästerna i centrum. "Vi peppar, motiverar och ger feedback", säger Elisabeth Mila, vd.

Att de som vistas på Villa Arelid strax utanför Alingsås kallas för gäster, och inte brukare eller vårdtagare, är en värderingsfråga, påpekar vd:n Elisabeth Mila.

– De är inte bara personer som bor här – de är faktiskt våra gäster. Genom att kalla dem gäster höjer vi ribban och visar att de är viktigast för oss och att vi jobbar med hög kvalitet.

Delaktighet är ett nyckelord på Villa Arelid. Gästerna är med och arbetar både i trädgården och i köket. Verksamheten arbetar med så kallad grön rehab vilket tar utgångspunkt i att det är hälsofrämjande och berikande med en trädgård och närheten till naturen.

För ett år sedan stod också det ombyggda och anpassade köket klart och där har personalen köksträning i vardagen med gästerna. På födelsedagen bakar de som vill sin egen tårta – designar och väljer utifrån eget tycke och smak.

– Gästerna är delaktiga i köket på sina villkor – utifrån sin situation och sina förutsättningar. Vi peppar, motiverar och ger feedback. Alla mår bra av att vara i sammanhang där de blir sedda och lyssnade på.

Villa Arelid utgår från gästen, det är inte gästen som anpassar sig till personalen, påpekar hon. Tack vare att verksamheten är liten, har korta beslutsvägar och inte är styrd uppifrån är det verkligen möjligt att lägga upp en individuell plan för varje gäst.

– Vi är till för dem – de är inte till för oss Det är vi som ska ge dem stöd i livet och då är det oerhört viktigt att vi har rätt perspektiv. Även om det låter självklart att ha gästen i centrum är det sällan så i övriga sammanhang i samhället.

För att kunna anpassa verksamheten efter vad gästerna behöver för att få rätt rehabilitering och ha ett aktivt liv har Villa Arelid många olika typer av personal. Alla gäster har en egen plan över vad som händer i veckan, generellt och individuellt. Det gör att alla på ett strukturerat sätt har klart för sig hur dagen ser ut.

– Det är en del av vårt systematiska kvalitetsarbete. Vi jobbar med kvalitet från det att de kommer hit tills de lämnat oss.

Elisabeth Milas drivkraft är att hon tycker att det är så roligt att jobba med människor. Något som hon gjort i hela sitt liv. När hon tillsammans med sin man köpte Villa Arelid för drygt tio år sedan var det en gammal dröm som gick i uppfyllelse. En dröm att ha något eget för att kunna påverka, driva egna projekt och vara mer delaktig än när hon jobbade i kommunen.

– Det är otroligt stimulerande och roligt att få vara med och förändra människors vardag och se dem växa och blomma ut. Dessutom är det roligt driva eget. Det ger väldigt mycket tillbaka.

Däremot vore det lättare om hon och andra välfärdsföretag ”slapp hetsjakten på entreprenörer”, konstaterar hon. Hon upplever att villkoren är olika för privata respektive kommun inte driver verksamhet på lika villkor. Till exempel ställer kommunen i sina upphandlingar krav på att chefer i privata verksamheter har en högskoleutbildning. Men det kravet ställs inte på kommunens chefer.

– Vi blir granskade hela tiden. Det är helt rätt men då ska ju även kommunens verksamhet bli det. När jag startade trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle behöva slåss så mycket för min överlevnad.

25 anställda

2007 startade Elisabeth Mila med sin man Villa Arelid korttidsboende nära Alingsås. Här finns plats för 18 gäster och antalet fasta medarbetare är 25.

Främst är verksamheten inriktad på personer med neurologiska funktionsnedsättningar från 40 år och uppåt.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist