LogoLogo
LogoLogo
Nyhet19 april 2019

Påskhandla utan dåligt samvete

Helghandeln i samband med våra stora högtider utmålas allt oftare som ett problem och röster höjs för att vi ska konsumera mindre. Men i debatten glömmer man bort handelns positiva sidor. Att svensk ekonomi växer och att fler får möjligheten att ta sig in på arbetsmarknaden är i grunden bra.

Fredagskrönika april/Christina Riksén

Nu har påskhelgen inletts och den innebär för många en välförtjänt möjlighet att under några dagar koppla av från vardagsstressen. För flera av oss är påsken dessutom en högtid förknippad med god mat. Svensk Handels påskprognos visar att matförsäljningen ökar med en miljard under påskveckan. Och totalt väntas dagligvaruhandeln sälja mat för 7.7 miljarder i påsk.

Enligt konsumenterna är det klassikerna ägg, sill och lax som fortfarande är viktigast på påskbordet. Dessutom verkar traditionen att ge bort påskägg stå sig stark. Tre av fyra planerar nämligen att ge bort någon form av påskägg i år och majoriteten fyller dessa med godis. Påsken är med andra ord en glädjefull och givmild högtid där vi unnar både oss själva och varandra det lilla extra.

På senare år har dock allt mer kritik kommit att riktas mot ökad handel i samband med högtider. Handeln har beskyllts för att inte vara långsiktigt hållbar och på vissa håll har till och med initiativ uppstått som manar till minskad konsumtion. Särskilt när det gäller konsumtion av utländska varor har tonläget varit högt. Ett exempel på detta är att flera organisationer i höstas gick ut och uppmanade folk att bojkotta fenomenet Black Friday.

Att handla mindre är dock inte lösningen på framtidens miljöproblem. Är det något som visat sig genom historien så är det att fri handel och växande ekonomier är ett säkert recept för välstånd och utveckling. Att sluta sig inåt har sällan varit särskilt framgångsrikt, varken för samhällets utveckling eller för miljön.

Något som dessutom ofta glöms bort i debatten är att påskhelgen är en fantastisk möjlighet för många unga att ta sina första steg in på arbetsmarknaden och få den första värdefulla arbetslivserfarenheten. Tack vare den ökande handeln planerar var femte matbutik att ta in extrapersonal under påskhelgen, detta visar statistik från Svensk Handel. Det innebär alltså att påskhandeln skapar ca 1500 nya jobbtillfällen inom dagligvaruhandeln.

För den som står långt ifrån arbetsmarknaden är varje fot in på arbetsmarknaden ett stort steg i rätt riktning. Det är därför värdefullt att så många får chansen att ta första steget in i arbetslivet under påskhelgen. Särskilt med tanke på att så många unga får sina första jobb inom just dagligvaruhandeln.

När det nu är dags att påskhandla och fylla äggen med godsaker hoppas jag vi kan göra det utan dåligt samvete. Och istället glädjas åt att den svenska ekonomin växer och fler jobb skapas.

Glad Påsk!

HandelnjobbskaparnaVÄLSTÅNDVälfärdJOBB.enkla jobb
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist