NYHET14 augusti 2019

Rudolf Antoni – Ny regionchef för Svenskt Näringsliv Västra Götaland

Den 12 augusti tillträdde Rudolf Antoni tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv Västra Götaland. Vem är Rudolf, hur ser han på Västra Götaland utifrån ett näringslivsperspektiv och vad hoppas han uppnå i sin nya roll?

- Min ambition är att göra skillnad och det gör jag endast genom att vara synlig, driva på debatten samt genom att skapa goda nätverk och god samverkan mellan politik och näringsliv, förklarar Rudolf Antoni.

Rudolf bär med sig en bred bakgrund inom samhällsvetenskap och kommunikation. En bakgrund som tog sin början på SOM-institutet.

- Under ett antal år höll jag i SOM-institutets västsvenska undersökningar om samhälle, opinion och medievanor. Sedan 2007 har jag dock arbetat med näringspolitik på branschorganisationen Fastighetsägarna. Där inledde jag min bana som utredare, blev snart näringspolitiskt ansvarig för sjuhäradsområdet och därefter näringspolitisk chef och vice vd för hela regionen. En region som omfattar 105 kommuner med sitt säte i Göteborg

Rudolf ser med spänning fram emot sin nya roll med alla dess utmaningar och vill att Svenskt Näringsliv ska ses som en positiv kraft i samhällsutvecklingen. En kraft som verkar för att skapa bästa tänkbara förutsättningar för företagande.

- Jag vill se ett Sverige som utvecklas och som behåller en tätposition vad det gäller välstånd, innovation och demokrati. Företagandet är för detta en viktig förutsättning och grund.

- Som representant för det samlade näringslivet kan jag och vårt team vara med och driva utvecklingen i en positiv riktning, för näringslivet i stort men med ett särskilt fokus på Västsverige.

Att få vara med och se en idé omsättas till verklighet och blomma ut till ett lönsamt företag som skapar jobb och välstånd – det finns få saker som är häftigare än det.

Överlag går det bra för både Göteborg som hela Västra Götaland. Rudolf uppmanar dock till en nykter syn på hur det egentligen fungerar och hur vi ska agera framöver.

- I mångt och mycket är Göteborg motorn för regionen, men om vi lyfter blicken är det många andra kommuner som är snabbfotade, offensiva och bara ´gört´, som man säger i Skaraborg. Göteborg är en svår stad att verka i. Vi berömmer gärna oss själva för det goda samarbetsklimatet och hur kommun och näringsliv går hand i hand, samtidigt är det snårigt att navigera i den kommunala tillståndsapparaten och när vi mäter företagsklimatet så ser vi att det finns stort utrymme för förbättring.

- Vi har en massa goda förutsättningar med ett diversifierat näringsliv, låg arbetslöshet och vi är starka inom teknik, life science, handel och logistik. Det är sådant som vi måste värna om. Det finns dock stora skillnader mellan olika delar av regionen.

Klimatomställningen och digitaliseringen beskriver Rudolf som två större utmaningar. Hanteras de på rätt sätt tror han dock att dessa utmaningar kan vändas till möjligheter, för nya affärsmodeller och nya företag. Svårare är det med kompetensförsörjningen och framförallt för Göteborgs stad.

- En viktig faktor är att arbeta med Göteborgs attraktivitet och tillgänglighet. Ska vi lyckas locka den bästa kompetensen och behålla arbetskraften måste det finnas bostäder att bo i och staden måste vara rik på kultur och upplevelser. ”Jobs follow people” är en sanning vi måste leva efter.

Att Rudolf tar sig an sin nya roll med höga ambitioner och en stark framtidstro går inte att ta miste på.

- Som jag tidigare sagt är min ambition att göra skillnad. Jag är övertygad om att många kommuner runt om i länet har möjlighet att lyfta sig när vi mäter företagsklimatet. Det är klart att vi ska inspireras av kommuner som Vårgårda och Härryda. Ett gott företagsklimat är någonting som alla drar nytta av.
- Nu i början gäller det för mig att komma ut och träffa våra medlemsföretag och kommunledningarna i regionen. Vi har en intensiv planering inför hösten med lanseringen av kommunrankingen i september och mer därtill. Det ska märkas att jag är på plats, avslutar Rudolf Antoni.

Fakta

Namn: Rudolf Antoni

Ålder: 44

Bor: Billdal

Kuriosa: Har ett rockband på hobbynivå

Svenskt Näringsliv
Skriven avAlexander Fägersten
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist