NYHET9 juni 2020

Så satsar Västra Götalandsregionen på näringslivet

Den 4 juni beslutade regionutvecklingsnämnden om nya satsningar för att mildra coronakrisens konsekvenser för näringslivet samt bidra till en hållbar omställning.

Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Totalt handlar det om fyra projekt som rör kompetensutveckling inom utsatta branscher likt fordonsindustri, handel och besöksnäring samt kulturella och kreativa näringar. På sin hemsida skriver Västra Götalandsregionen:
— Tack vare långsiktiga satsningar kan regionutvecklingsnämnden inom sitt uppdrag snabbt styra om och tillföra branscher och företag stöd som de behöver genom riktade resurser till exempel inom kompetensutveckling för att möta den nya ekonomiska verkligheten.

Kompetensförstärkning inom programmering med särskilt fokus på fordonsindustrin. En utbildning som redan var planerad sedan tidigare men som nu utökas från att tidigare ha omfattat 30 personer till att omfatta ungefär 1000 personer.
Göteborgsregionens kompetensn
av. 10 miljoner kronor beviljas till ett projekt som ska ta fram en samlingsplattform för kompetensutvecklingsinsatser åt fordonsindustrin. Syftet är att stötta anställda inom industrin i arbetet med att möta nya förväntningar på arbetsmarknaden.

Strategisk kompetensförsörjning i Fyrbodal med fokus på Norra Bohuslän. Coronapandemin har drabbat branscherna handel, besöksnäring samt kultur och kreativa näringar i Fyrbodal hårt. Framförallt i Norra Bohuslänsområdet. Därför beviljas en förlängd projekttid samt utökade medel med 1,4 miljoner kronor till redan pågående projekt.

Förstudie – utveckling av samverkansarena mellan Högskolan i Skövde och Skaraborgs kommunalförbund. Detta projekt beviljas cirka 420 000 kronor till att analysera behov, organisering och förutsättningar för att etablera en arena som matchar behov och möjligheter för kompetensutveckling- och försörjning.

— Det är bra och välbehövligt att Västra Götalandsregionen nu gör dessa satsningar på kompetensområdet. Vi har löpande under våren haft tät kontakt med såväl kommunalförbunden och Regionen och förmedlat företagens behov. Ska återhämtningen leda till ett stärkt Västsverige behövs ett kompetenslyft för fordonsindustrin och samtidigt stöd till de näringar som drabbats särskilt hårt under krisen, säger Rudolf Antoni, regionchef för Svenskt Näringsliv i Västra Götaland.

Svenskt Näringsliv
Skriven avAlexander Fägersten