NYHET19 februari 2018

Sitter en ny Kamprad i skolbänken?

När jag fick höra om Ingvar Kamprads död kändes det givetvis ledsamt att en av våra främsta entreprenörer gått ur tiden. Jag funderade på det otroliga han genomfört med att gå från en liten pennsäljande pojk till multimiljardären med IKEA varuhus i 43 länder. Då kan jag inte undgå att fundera på om vi någonsin kommer att få se en ny Kamprad från den generation som nu växer upp.

Hur uppmuntrades Ingvar som barn att fortsätta utveckla sina entreprenöriella färdigheter?

Jag arbetar själv i skolans värld och ser dagligen hur ungdomar både kan beskrivas som lata och oengagerade till att de faktiskt visar på bra mycket större engagemang än vad jag ser någon annanstans i vuxenvärlden. Jag tror att alla människor, som barn, har en enorm kreativitet att komma på idéer och hitta sätt att genomföra dem. Vi i skolan bör ha som uppdrag att uppmuntra detta och få den glöd och deras entreprenöriella förhållningssätt att växa ännu mer.

Vad jag menar med det entreprenöriella förhållningssättet är att eleverna, samtidigt som de får ren ämneskunskap, också bygger ett självförtroende som gör att de vågar ta fasta på sina idéer och ta risken som det ibland kan innebära att driva igenom dem. Jag pratar ofta med eleverna om att det för mig inte spelar någon roll om de startar eget, blir anställda, pluggar vidare eller bara vill ut och resa. Det viktiga är att de under gymnasietiden får med sig verktygen och självförtroendet att kunna ta ett steg i den riktningen de tror på. Just denna del med elevens självförtroende glöms dock ofta bort och mig veterligen startas det inga framgångsrika företag av personer som har mycket teoretisk kunskap men inte har modet att driva igenom det de tror på.

Det handlar helt enkelt om att förbereda elever för ett framtida arbetsliv och för att nå detta måste vi arbeta ännu mer med att få näringsliv och skola att jobba tillsammans. Ska vi i skolan kunna låta eleverna arbeta inte bara verklighetsnära utan i verkligheten krävs det att det finns ett näringsliv som är beredda att vara med och utveckla sina blivande anställda och självklart även en skola som är beredd på att släppa in näringslivet innanför skolans väggar. Samtidigt bör man uppmuntra eleverna att våga mer och att det inte är hela världen om det blir fel.

Jag skulle vilja se ett samhälle som uppmuntrar till att göra mer fel. Om vi inte uppmuntrar risktagande kommer ingen våga prova något nytt och vi kommer aldrig vinna några Nobelpris, inte se någon nyskapande musik, få anställda som vågar ifrågasätta och utveckla företaget de arbetar på och definitivt inte se några nya Kamprad.

Dennis Larsen
Programansvarig, NTI Gymnasiet Göteborg

Entreprenörskap
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist