NYHET5 november 2019

Skaraborg satsar på företagsklimatet

2018 presenterade Skaraborgs kommunalförbund projektet ”Stärkt företagsklimat i Skaraborg”. Projektet, som finansieras av Västra Götalandsregionen och Skaraborgs kommunalförbund, har som mål att alla 15 kommuner som ingår i kommunalförbundet i snitt ska ha en topp-100-placering i Svenskt Näringslivs ranking till år 2020.

För att uppnå detta har projektet ett antal etapper och delmål som ska hjälpa kommunerna på vägen. Det handlar om att skapa nya, serviceinriktade arbetssätt gentemot näringslivet. Kommunerna ska i större utsträckning förenkla för företagen genom att erbjuda en effektiv myndighetsutövning och snabbt kunna svara på frågor. Projektet ska hjälpa kommunerna med detta genom utbildningar och servicemätningar.

Gustaf Lexell arbetar på Skaraborgs kommunalförbund och är projektledare för Stärkt företagsklimat i Skaraborg. Han är nöjd med utvecklingen projektet gjort under året.

— Vi har hittills haft två stora aktiviteter som riktat sig till alla 15 kommuner i Skaraborg och dessa har haft stor uppslutning. Vi har också fått förfrågningar från enskilda kommuner att hålla aktiviteter hos dem, mer anpassade efter deras förutsättningar. Bland annat vill man ha hjälp att skapa positiva attitydförändringar hos elever i skolan och hos företagare, berättar Gustaf Lexell.

Flera av kommunerna i Skaraborg har de senaste åren klättrat i rankingen, vilket är någonting Gustaf Lexell tror att de kommer fortsätta göra.

— Den senaste rankningen som kommit ut när vi startade projektet var från 2017. Sedan dess har åtta av 15 kommuner i Skaraborg klättrat på listan. Idag ligger Skaraborgs kommuner i snitt på plats 116 på rankingen och målet är att vi 2020 ska ha en snittplacering på 100. Det interna målet är att alla kommuner ska ligga ovanför 100-strecket men det är inte det viktigaste just nu. Man måste ha i åtanke att alla kommuner har olika förutsättningar och att det inte bara är vårt projekt som kan styra hur företagsklimatet ser ut. Det vi kan bidra med är att hjälpa kommunerna att bli bättre själva.

Statistiken visar också att kommunalförbundets projekt ger effekt. Det sammanfattade omdömet från de flesta kommuner ökar och fler kommuner i Skaraborg hamnar under plats 100 på rankingen. 2018 låg åtta av Skaraborgs 15 kommuner under 100-gränsen och 2019 är ytterligare en kommun på rätt sida. Målsättningen är att resterande sex kommuner ska göra samma resa nästa år.

Text: Mathilda Ohlsson Larsson

Svenskt Näringsliv