Plats 1 av landets 290 kommuner. Den placeringen når Vårgårda för första gången efter flera år av höga placeringar. Det står klart när Svenskt Näringslivs idag presenterar sin årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner. ”Det känns helt fantastiskt”, säger Bengt Hilmersson, kommunstyrelsens ordförande i Vårgårda.
I tretton år i rad, sedan 2008, har Solna prenumererat på förstaplatsen i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner. Sedan undersökningen startade 2001 är det endast Vellinge, Sollentuna och Solna som nått förstaplatsen.
I 2021-års ranking noteras nu ett “tronskifte” då Vårgårda lyckas klättra från fjolårets tredjeplats, till att för första gången bli etta på rankingen. Detta efter flera år av goda betyg i den enkätundersökning som genomförs varje år med drygt 30 000 svarande företag, och som utgör 2/3 av rankingen.
- Det är fantastiskt kul och välförtjänt att Vårgårda når placeringen som bäst i Sverige. Kommunen imponerar ständigt i sitt arbete med att skapa goda förutsättningar för företagande. Vilket ger tydliga resultat, såväl i tillväxt och etableringar som i nöjda företagare, konstaterar Anton Oskarsson områdesansvarig i Sjuhärad för Svenskt Näringsliv.
Redan när enkätsvaren från företagen presenterades innan sommaren kunde det konstateras att Vårgårda nått höga betyg i stort sett samtliga frågeområden. På frågor om allt från attityder från politiker och tjänstemän, service i myndighetsärenden till dialog med kommunledningen får de bland de högsta betygen i landet.
- Framförallt tror jag att det handlar om att vi ser oss som en ”serviceorganisation” för Vårgårdas befolkning och företagare. Vi är till för att hjälpa till och hitta lösningar. Det är kommunens uppgift i grunden, menar Bengt Hilmersson, kommunstyrelsens ordförande i Vårgårda.
- Sedan handlar det också om att vara nära företagen. Vi försöker ha kontinuerlig dialog med näringslivet och ha samtal innan det brister eller brinner till. Om man har kontinuerliga samtal kan man också slippa onödig byråkrati, fortsätter Tony Willner, kommunstyrelsens vice ordförande i Vårgårda.
- Näringslivsfrågor är ju en övergripande fråga. Alla vet att arbetstillfällen är A och O för en kommun. Därför är det viktigt att vi är överens och går åt samma håll i arbetet med det lokala företagsklimatet, menar Tony Willner.
- I grunden är det nog en kulturfråga. Vi försöker hela tiden träffa våra medarbetare och chefer och prata om ”varför är vi på jobbet?”. Vår uppgift är att vara till för dem som bor och verkar i Vårgårda kommun. Vi ska leverera så snabba och korrekta beslut som möjligt, menar Lars Björkqvist, kommunchef i Vårgårda.
- Sedan 15-20 år tillbaka så har vi som tradition att gå igenom resultatet för Vårgårda kommun och se vad det är vi kan förbättra. Saker som vi själva kan påverka. Hela tiden försöker vi identifiera sådana områden och ta ett steg i taget. Så har vi jobbat och det har ju visat sig framgångsrikt, menar Lars Björkqvist.
- Först och främst handlar det om kommunikation. Att svara i telefon, återkoppla, följa processer och försöka vara en möjliggörare. Det är en viktig faktor som man ofta underskattar. En kommuns processer är ibland snåriga, då är det viktigt att man kommunicerar med företagen, Johanna Heleander, näringslivschef i Vårgårda.
- Sedan krävs kontinuitet och att man är lyhörd. Man måste vilja bli bättre och våga fråga och kunna ta till sig kritik, menar Johanna.
- Vi är inte så bra på att fira här i Vårgårda. Men vi ska skåla i Pommac och bjuda in alla de tjänstemän som har kontakt med företagen i sin vardag. Men också lokala företagare så att vi kan diskutera hur vi kan bli ännu bättre och behålla förstaplatsen kommande år, avslutar Johanna Heleander.