Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET22 november 2021

“Vårt mål är att bli så miljövänliga som möjligt men infrastrukturen för att göra det möjligt i hamnarna finns inte” 

Drygt hälften av företagen som planerar att göra elkrävande investeringar är oroade för att elen inte kommer räcka till. ”Vi behöver en infrastruktur som säkerställer tillräcklig tillgång på el”, konstaterar Therese Tobin, VD för Käringötrafiken.  

Emil Tobin och Therese Tobin, ägare och VD på Käringötrafiken. Foto: Privat

Brister och osäkerhet i elförsörjningen är ett allt större hinder för näringslivets utveckling. Drygt hälften av företagen som planerar att göra elkrävande investeringar känner oro för att den efterfrågade elen inte kommer kunna räcka till. Det visar nya siffror från Svenskt Näringslivs företagarpanel.

Vi har pratat med Therese Tobin, VD för Käringötrafiken, som vittnar om denna oro. Företaget bedriver skärgårdstrafik med ungefär 250 000 passagerare varje år till öarna Käringön och Gullholmen. De kör på uppdrag av Västtrafik och förutom passagerartrafik transporteras dagligen även gods och förnödenheter till öarna.

- Vårt mål är att bli så miljövänliga som möjligt men infrastrukturen för att göra det möjligt i hamnarna finns inte. Vi kan inte investera i att bygga om båtarna om vi inte har tillgång till el. Samtidigt måste vi ta nästa steg för att behålla konkurrenskraften, konstaterar Therese Tobin.

Therese är bekymrad över hur energiomställningen ska fungera i praktiken, eftersom det påverkar Käringötrafikens konkurrenskraft.

- Finns det någon plan på att utrusta hamnarna med infrastruktur i närtid? Vem ansvar över planering inför det? Är det kommunen, upphandlarna eller vi trafikbolag? Om det är vi trafikbolag som ska se till att infrastrukturen finns i hamnarna är det lätt att vi blir utkonkurrerade, menar Therese Tobin.

Undersökningen visar även att sju av tio företag känner lågt eller inget förtroende alls för den nuvarande energipolitiken, varvid Käringötrafiken är ett. Resultatet är problematiskt eftersom en energipolitik som inte kan möta företagens behov hämmar deras klimatomställningsarbete.

- Om hamnarna inte är utrustade med infrastruktur som förser båtar med el måste vi använda de gamla motorerna. Det är onödigt att bygga om båtarna till eldrivna om vi måste ladda batterierna med en diselgenerator. Jag tror att alla rederier är beredda på att göra de investeringar som krävs för att nå klimatmålen, men det måste finnas en säkerhet att rätt förutsättningar finns på plats, avslutar Therese Tobin.  

Text: Annie Hilmersson

ElförsörjningLokalt Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist