Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET29 september 2017

Så jobbar Spotify med löner

Dialog, prestation och motivation var nyckelord under Lönebildningsdagen 2017 som i år var mer välbesökt än någonsin. Arvid Hedman från Spotify berättade att mycket av lönesättningen läggs på cheferna. ”Vi tror att den närmaste chefen är bäst lämpad att utvärdera prestationen.”

Foto: Sören Andersson

Intresset var rekordstort när Svenskt Näringsliv för tredje året arrangerade Lönebildningsdagen med rubriken ”Framgångsrik lönesättning – att sätta rätt förväntansbild och rätt lön”. Industrisalen i Näringslivets hus var helt fullsatt med 250 deltagare från hela landet som kommit för att lyssna på intressanta talare på scenen, nätverka och diskutera lönebildning med varandra.

Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson inledde dagen med att konstatera att trots att det första sifferlösa avtalet kom för 25 år sedan, så står de fortfarande för en relativt liten andel i Sverige.

– En alldeles för stor andel av avtalen är rena tarifflöner där individens lön bestäms centralt och inte alls tar hänsyn till individens prestation och företagets förutsättningar.

Företags- och medarbetarnära lönesättning handlar om en löpande process där det är dialogen kring det ekonomiska utrymmet, hur det går för företaget, och bedömningar av prestationer som skapar grunden – inte ”centrala förhandlingar i Stockholm”, slår han fast.

– I stället för att prata om lika lön för lika arbete tittar man på lika lön för lika utfört arbete.

Arvid Hedman, ansvarig för compensation & benefits på Spotify globalt, påpekade att det inte finns några generiska lösningar för hur individuella löner ska sättas.

– Jag tror mycket på att gräva där man står. Har man en modell som fungerar hyfsat – fortsätt att göra den bättre. Det är viktigare att man differentierar än hur man gör det.

På frågan om varför det är viktigt att sätta lön efter prestation svarade Arvid Hedman att han inte hittar några bättre alternativ.

– Någonting måste man sätta lön efter. Egentligen är kultur och ledarskap det som bäst driver motivation i ett företag. Kompensationen är inte så viktig. Att man ofta pratar om den som viktig beror på att det är svårare att säga att man är missnöjd med ledarskapet än med lönen.

På Spotify får cheferna ett stort ansvar i lönesättningen, samtidigt som de får stor frihet.

– Vi tror att den närmaste chefen är bäst lämpad att utvärdera prestationen. De ska vara närvarande och veta vad medarbetarna gör.

Nu tittar företaget efter ett verktyg för att objektivt mäta skillnaden mellan en absolut prestation och rörelsen på prestationen. Performance development, prestationsutveckling, handlar om att medarbetarna ska vilja vara lite bättre imorgon än idag, förklarar Arvid Hedman.

För Spotify är det intressant att hitta dem med en starkt uppåtgående kurva, som har framtida potential att utveckla sin kompetens snabbt, särskilt med tanke på den snabba teknikutvecklingen.

– Vi vill satsa mer på dem eftersom vi tror att de på sikt bidrar mer till verksamheten än personer som ligger högre från början men som inte utvecklas lika snabbt.

Även retorikexperten Elaine Eksvärd, som nyss kom ut med boken Vi måste prata, talade om betydelsen av bra kommunikation för att lyckas med medarbetarnära lönesättning.

– Lönesamtal är ett av de svåraste samtalen. Om du som chef under ett lönesamtal har ett dåligt besked är det viktigt att ge det först och att därefter förklara vad som ligger bakom – inte tvärtom. Då slipper medarbetaren förväntansångesten fram till att själva beskedet kommer.

Chefen behöver även känna till vem medarbetaren är och hur han eller hon vill att samtalet ska vara. Det är viktigt att chefen är medveten om att olika personlighetstyper har olika behov och styrkor.

– Är medarbetaren en introvert, extrovert eller ambivert person? Det är viktigt att skilja på sak och person. Hur chefen formulerar sig spelar stor roll.

Generellt får medarbetare som låter som att de vet vad de pratar om mer uppskattning. De övertygar mer än de som inleder sina meningar med ”jag känner” eller ”jag tycker”. Många tycker illa om att berätta om sina fördelar – särskilt kvinnor, enligt Elaine Eksvärd.

– Det är ju inte bra i lönesamtalet med tanke på att chefer tenderar att belöna de som berättar att de jobbar, mer än de som faktiskt jobbar. Därför är det viktigt att ”skryta” mer.

Det gäller att ge introverta lågmälda medarbetare samma chans som extroverta personer som helt naturligt ser till att berätta vad de har gjort bra, konstaterar Elaine Eksvärd.

– Folk är olika. Vissa tar aldrig kredd för det som de har gjort och det är lätt att missa som chef.

LönebildningLönesättning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist