Konflikterna i Göteborgs hamn har drabbat stora delar av näringslivet. Nu berättar även klädjättarna Lindex, H&M och Kappahl om konsekvenserna.
Lindex huvudlager ligger i Partille utanför Göteborg. Närheten till Göteborgs hamn har tidigare varit en strategisk fördel. Men konflikterna i Göteborgs hamn har inneburit problem, försenade leveranser och ökade transportkostnader.
– 90 procent av våra transporter går via containerterminalen i Göteborgs hamn, så det är klart att vi påverkas mycket om rederierna väljer att gå till Göteborg eller ta en annan väg, säger Maria Fransson, Transportation Manager på Lindex, till Arbetsmarknadsnytt.
Varorna har fått skickas via lastbil eller tåg från Malmö, men det har inte alltid varit helt enkelt, berättar Maria Fransson.
– Det har varit kapacitetsbrist och svårt att få tag på bilar och tåg, säger hon.
Även klädjättarna H&M och Kappahl har drabbats av konflikterna i containerhamnen.
”Precis som många andra företag har H&M i Sverige påverkats av konflikten i Göteborgs hamn”, skriver H&M:s presskontakt Amanda Larsson i en kommentar till Arbetsmarknadsnytt.
Läs hela artikeln på Arbetsmarknadsnytt.se
Konfliktreglerna