NYHET25 maj 2020

Mattias Dahl: ”Våga förhandla om Las”

I söndags spreds uppgifter i SVT om den pågående Las-utredningen. Mattias Dahl, vice vd, vill inte kommentera förrän utredningen är officiell. Helst vill han att parterna ska komma överens om betydligt bredare och bättre regler för framtidens arbetsmarknad.

Foto: Sören Andersson

– Detaljer och exakta formuleringar vill vi inte kommentera förrän förslaget är lämnat. Vi håller oss ganska kallsinniga till läckta dokument, säger Mattias Dahl om uppgifter om Las-utredningen som SVT:s Agenda tagit del av det i förväg.

Lagen om anställningsskydd, Las, är den mest grundläggande lagstiftningen på arbetsmarknaden och den är mer eller mindre oförändrad sedan tidigt 1970-tal, påpekar han.

– Den är skriven för en helt annan tid och var naturlig då men den kunde omöjligt ta höjd för hur arbetsmarknaden skulle se ut 50 år senare.

Samtidigt poängterar han att det inte bara är Las som behöver ses över och justeras utan hela regelverket kopplat till arbetsmarknaden.

– Egentligen är det odramatiskt. Näringslivet och arbetsmarknaden utvecklas och då måste regelverket hållas uppdaterat. Det viktigaste är att vi får ett regelverk som uppmuntrar till risktagande både för små, mellanstora och stora företag.

Även om det ofta hörs kritiska röster från fackligt håll mot förändringar i Las så håller allt fler fackförbund och dess medlemmar med om att regelverk inte möter dagens behov hos de anställda, påpekar Mattias Dahl.

– Vi är beredda att förhandla om nya regler som bättre tillgodoser anställdas behov av trygghet men då måste de också tillgodose företagens behov av att kunna utveckla sina verksamheter. Det måste bli en helhetslösning, säger han.

För en arbetsgivare är det ett stort åtagande i form av kostnader, moral och känslor att nyanställa. Mattias Dahl se ett regelverk som är bättre balanserat och som uppmuntrar till den typen av risktagande, men som samtidigt gör att medarbetaren har trygghet i sin anställning.

– Man behöver inte gilla en förändring av Las men att säga att en är ”en slakt av anställningstryggheten” saknar proportioner. Det är bara trams!

Med tanke på att både fack, arbetsgivare och politiker lovsjunger den svenska modellen borde fack och arbetsgivare kunna hitta fram till överenskommelser som via kollektivavtalen ger trygghet åt båda sidor, anser han.

– Så var det före Las. Varför kan vi inte ha ett sådant system igen? Vår utgångspunkt är att det blir bäst om fack och arbetsgivare får bestämma regelverket. Och för företag utan kollektivavtal skulle Las, i uppdaterad form, finnas, säger Mattias Dahl.

Han ser två möjliga vägar för att förändra Las. Att politiken bestämmer eller att fack och arbetsgivare kommer överens. Samtidigt har flera LO-förbund, bland dem Kommunal, hoppat av de förhandlingar som tidigare fördes med Svenskt Näringsliv.

– Det är bekymmersamt när flera fack vägrar. Ännu konstigare är det när de sedan tycker att politikens förslag ska slängas i papperskorgen. Det är ett underbetyg att så kategoriskt säga nej till allt.

Svenskt Näringsliv är berett att förhandla med facken för att nå en överenskommelse utanför politiken.

– Budskapet är enkelt, våga förhandla. Vi är beredda att ge en massa saker som facken vill ha men vi vill också ha något tillbaka. Det är i alla fall en konstruktiv väg framåt, säger Mattias Dahl.

För Svenskt Näringsliv handlar det inte bara om att ge arbetsgivarna större inflytande. Det måste vara en helhetsprodukt som omfattar fungerande system för omställning, a-kassa och anställningar.

– Fortfarande måste det finnas regler som gör att situationen blir tryggare för anställda men som också gör det lättare för arbetsgivare att våga ta steget och anställa de sista personerna.

Det är den som äger företaget och är ansvarig som ska bestämma vem som tyvärr måste sägas upp om det måste ske, enligt Mattias Dahl.

– Vem skulle annars göra det? Däremot behöver det finnas ett regelverk för hur det ska ske. Men de som finns i Las håller inte måttet för dagens situation.

Alla söker efter trygg situation, både anställda och företagare, påpekar han. Arbetsgivare vill självklart inte skapa onödig otrygghet för sina anställda.

– Det finns två sidor. Att vara arbetslös är väl den högsta orättvisan. Att få ett jobb och att få en chans är väl bättre. Att bara säga nej till allt och att ha en massa arbetslösa i stället är inte lösningen.

ArbetsmarknadLAS
Skriven avKarin Myrén