NYHETIdag

Förordningen om digitala marknader har fått begränsad effekt

För att stärka konkurrensen mellan företag på digitala marknader finns förordningen om digitala marknader, DMA. Förordningen har tillämpats sedan mars 2024 och Svenskt Näringsliv konstaterar att effekterna för företagsanvändare hittills har varit begränsade. Svenskt Näringsliv kan samtidigt konstatera att förordningen inte tillämpats under särskilt lång tid, vilket påverkar de slutsatser som kan dras när det gäller förordningens effektivitet och förutsättningar att skapa väl fungerande digitala marknader, skriver Carola Ekblad, expert digital policy.

Carola Ekblad, expert digital policy.Foto: Stefan Tell

Huvudsyften med förordningen om digitala marknader, DMA, är att:

  • Förhindra oschyssta affärsmetoder. DMA förbjuder därför vissa beteenden hos stora plattformar, som att favorisera sina egna tjänster eller hindra användare från att byta leverantör.
  • Stärka konkurrensen. Genom att öppna upp marknaden för mindre aktörer och nya innovationer, ska DMA bidra till ett mer dynamiskt digitalt ekosystem.
  • Skydda konsumenter och företag. Användare ska få mer kontroll över sina data, och företag ska kunna nå sina kunder utan att vara beroende av gatekeepers villkor.
  • Främja innovation inom EU. Genom att skapa tydliga spelregler vill EU stärka sin digitala suveränitet och minska beroendet av globala techjättar.

För att DMA ska få verklig effekt för mindre företagsanvändare föreslår Svenskt Näringsliv i sin feedback till EU-kommissionens följande:

  • Att kommissionen fortsätter att tillämpa förordningen aktivt och fullt ut, vilket vi ser som avgörande för att uppnå dess syfte.
  • Att kommissionen förtydligar företagsanvändarnas rättigheter och hur dessa kan utövas, gärna genom praktiska vägledningar och exempel.
  • Att det utöver den regulatoriska dialogen också etableras strukturerade dialoger direkt med företagsanvändare, där mindre aktörer lättare kan rapportera hinder, dela erfarenheter och föreslå förbättringar.
  • Det finns ingen one-size-fits-all lösning vad gäller tillämpningen av de olika förbuden och skyldigheterna i DMA. Det är således viktigt att Kommissionen beaktar de väsentliga skillnader som finns mellan olika centrala plattformstjänster för att säkerställa att förordningen uppnår sitt syfte att stärka konkurrens och innovation.

DMA är ett viktigt steg mot en mer rättvis digital ekonomi och det är viktigt att EU-kommissionen, i den fortsatta tillämpningen och utvecklingen av regelverket, tar till sig av den feedback som inkommit.

Reglering av digitala plattformar
Skriven avCarola Ekblad
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist