Reglering av digitala plattformar

Digitala plattformar ger företag möjlighet att erbjuda sina produkter eller tjänster till slutkunder. Plattformarna fungerar som mellanhänder mellan säljare och köpare, och skapar nätverkseffekter: ju fler användare, desto större värde för alla parter. Plattformar måste följa regler om transparens, dataskydd och rättvisa villkor, särskilt när det gäller algoritmer, prissättning och synlighet.

Läs mer

Genom åren har vissa plattformar får en dominerande ställning som kan hämma konkurrensen. För att stärka konkurrensen finns förordningen om digitala marknader, DMA. Förordningen innehåller regler som digitala plattformsföretag med stor marknadsmakt måste följa. EU-kommissionen kontrollerar att reglerna följs men Konkurrensverket kan hjälpa kommissionen med utredningsåtgärder i Sverige.

Användningen av digitala plattformar innebär stora möjligheter men också risker. De mest allvarliga är spridning av innehåll som påverkar demokratiska val, uppmanar till våld, riktar hatangrepp mot individer och grupper och sprider missvisande fakta. Dessa risker kan eskalera vid ökad tillgång på data och genom nyttjande av artificiell intelligens och alltmer sofistikerade möjligheter att sprida olaglig eller skadlig information. För att förhindra spridningen av olagligt innehåll på nätet finns förordning om digitala tjänster, DSA. Post och Telestyrelsen är Sveriges nationella samordnare enligt förordningen, vilket innebär en tät kontakt med andra medlemsstater och nära samarbete med EU-kommissionen.

Här finner du Svenskt Näringslivs två kortfattade beskrivningar av regelverken.

Senaste artiklarna