Med ett osäkert geopolitiskt läge, nya medlemsländer på väg in i unionen och ett rekordstort behov av satsningar på konkurrenskraft, är valet till Europaparlamentet kanske mer avgörande än på länge. ”Genom ett högt valdeltagande i juni nästa år får de invalda svenska Europaparlamentarikerna ett starkt mandat att företräda svenska intressen”, säger Asees Ahuja, policyansvarig för EU-frågor.
Kommer EU att utvecklas på ett sätt som är gynnsamt för näringslivet? Det är en av frågorna som står på spel när alla 27 medlemsländer i juni går till val till Europaparlamentet. Men hos Svenskt Näringsliv är förberedelserna redan i full gång.
Asees Ahuja, policyansvarig för EU-frågor, berättar att EU inte bara är Sveriges viktigaste marknad, utan allt oftare även den viktigaste lagstiftaren.
– Därför vill vi på Svenskt Näringsliv skapa en plattform för en saklig och faktabaserad debatt inför valet till Europaparlamentet där vi ger insikt om företagens behov och verklighet, säger hon.
Svenskt Näringsliv kommer med start i början av 2024 att arrangera en rad evenemang inför valet på en rad orter runt om i Sverige. Dessutom kommer valet till Europaparlamentet förstås att prägla flaggskeppsaktiviteter som Företagardagarna och Europadagen.
Vilka frågor fokuserar Svenskt Näringsliv på inför valet och varför?
– För oss på Svenskt Näringsliv är det viktigt att det finns en stark svensk röst för att EU utvecklas i en riktning som är gynnsam för företagande, tillväxt och välstånd både i EU och i Sverige. Vi värnar om den inre marknadens utveckling, öppenhet och transparenta regler i internationell handel, goda förutsättningar för näringslivet att driva klimatomställningen, digital kapacitet i utvecklingens framkant och möjligheten att attrahera och behålla talanger. Här är de svenska Europaparlamentarikerna oerhört viktiga.
Historiskt sett har valet till Europaparlamentet lockat färre deltagare än valet till Sveriges riksdag, och Asees Ahuja är medveten om att intresset för EU ibland haltar lite i Sverige – även om svenskarna i undersökningar har visat sig vara mer intresserade av EU än man är i många andra EU-länder.
En färsk undersökning visar att 80 procent av de svenska väljarna har för avsikt att rösta i juni, vilket är en hög siffra jämfört med andra länder.
– Samtidigt är kunskapsnivån om EU är fortfarande låg i Sverige. Därför handlar en viktig del av vårt arbete om att öka förståelsen för EU:s betydelse för vårt välstånd, säger Asees Ahuja, och fortsätter:
– Tre fjärdedelar av all vår handel med omvärlden sker med övriga EU-länder på EU:s inre marknad och ungefär 600 000 jobb i Sverige stöds tack vare vår export inom den inre marknaden. Lågt räknat har hälften av alla lagar och regler i Sverige sitt ursprung i EU.
Hon lyfter fram att Europaparlamentet tillsammans med medlemsländernas regeringar i EU:s ministerråd ansvarar för att fatta nya lagar i EU.
– Efter valet röstar det nyinvalda parlamentet även om EU-kommissionens nya ordförande och dess kommissionärer. Genom ett högt valdeltagande i juni nästa år får de invalda svenska europaparlamentarikerna ett starkt mandat att företräda svenska intressen. De kan då också få chansen att bli starka tongivande röster i Bryssel.
Vilka frågor hoppas du ska bli stora i det här valet?
– På ett övergripande plan hoppas jag att de svenska Europaparlamentarikerna blir starka röster för ett konkurrenskraftigt EU och engagerar sig i frågor som är viktiga för näringslivet och vårt lands ekonomiska utveckling.
Valet till Europaparlamentet äger rum 6-9 juni 2024. I skrivande stund är det alltså ungefär fem månader kvar.
Vad ser du mest fram emot under den tiden?
– En av de roligaste sakerna jag vet är att skapa mötesrum där samhällsengagerade människor, företagare och politiker kan mötas - och det är precis det vi har tänkt syssla med under våren, avslutar Asees Ahuja.
Stärk EU:s konkurrenskraftEU