förbättringar av konsekvensutredningsarbetet bör beredas tillsammans med förslagen om en ny förbättrad regelgivningsprocess som lämnas i SOU 2021:60. Regeringen bör snarast återkomma med ett samlat förslag.
begreppet betydande i § 4 byts mot begreppet allvarliga
Regeringskansliet bör omfattas av kraven i konsekvensförordningen.
fokus i förordningen även fortsättningsvis ska vara på konsekvenser för företagen och att det inte breddas till att även omfatta jämställdhet och utsläpp av växthusgaser.
det införs ett krav på en särskild konsekvensutredning vid förslag om att Sverige ska gå utöver EU-direktivs miniminivå. I en sådan utredning bör det även anges hur andra medlemsstater valt att implementera lagstiftningen. Motsvarande krav bör ställas för verkställighetsföreskrifter av EU-förordningar.
Regeringen ska i sin egen regelgivning åläggas att inhämta yttranden från Regelrådet på motsvarande sätt som myndigheter.
Regeringen återkommer med ett samlat förslag om hur Regelrådets verksamhet ska förstärkas i enlighet med de förslag som lämnas i SOU 2021:60.
ansvaret för stöd och metodutveckling i konskevensutredningsarbetet placeras inom Regeringskansliet.
EU-ärenden omfattas av beredningskravet i RF 7 kap 2 §.
Sveriges arbete under EU:s lagstiftningsprocess förstärks i enlighet med de förslag som Svenskt Näringsliv lämnat i skriften Stärkt position i EU genom ökad delaktighet.