Svenskt Näringsliv anser att utvecklingen med höga drivmedelspriser i dagsläget är bekymmersam. Infrastrukturdepartementets remitterade förslag som innebär att ungefär 3,7 miljoner fordonsägare ska få en engångsutbetalning oberoende av fordonets drivmedel eller körsträcka är dock ingen ändamålsenlig åtgärd för att komma till rätta med problematiken med höga drivmedelspriser.
Svenskt Näringslivs huvudsakliga synpunkter:
- Svenskt Näringsliv avstyrker Infrastrukturdepartementets förslag.
- Svenskt Näringsliv bedömer att förslaget saknar effekt på problematiken med ökande drivmedelspriser och höga transportkostnader för näringslivet. Sammantaget skulle genomförandet av en engångsutbetalning till i princip samtliga privata fordonsägare ha en försumbar effekt på ekonomin och konkurrenskraften i förhållande till kostnaden på cirka 4,2 miljarder kronor.
- Svenskt Näringsliv anser att höga drivmedelspriser är ett problem för enskilda företag och näringslivets konkurrenskraft. Att drivmedelspriserna har ökat kraftigt i närtid ökar näringslivets transportkostnader samt påverkar privatpersoner genom till exempel högre kostnader för arbetspendling.
- Orsaken till höga drivmedelspriser är bland annat ett högt internationellt oljepris. Men i en europeisk jämförelse påverkas priset i Sverige i hög utsträckning av skatter, moms samt överindexeringen liksom reduktionsplikten.