”Det är konstigt att vi inte stiger i rankingen, för vi gör allt man ska”. Kommentaren får höra från många kommunala företrädare när årets ranking av företagsklimatet nu offentliggjorts. Men skillnaden mellan fiasko och framgång kan vara hårfin, skriver Daniel Andersson, projektledare.
Ambitiösa kommunalråd och näringslivschefer har tagit fram näringslivsplaner, gjort företagsbesök, ordnat näringslivsdagar. Det har investerats i både hjärna och hjärta för att få företagen att trivas bättre i kommunen. För en del av dessa är besvikelsen stor idag.
Djävulen sitter som bekant i detaljerna. Kommuner som gör rätt ”vad”, men ändå inte ser någon effekt, behöver ta ett steg tillbaka och tänka igenom sitt ”hur”.
Ett företagsbesök kan se ut på lika många sätt som det finns kommunalråd och näringslivschefer.
”Vi gör företagsbesök, men det hjälper inte”, säger en del. För vissa kommuner har företagsbesök visat sig vara en framgångsfaktor, medan det för andra faller platt. Skälet är enkelt: ett företagsbesök kan se ut på lika många sätt som det finns kommunalråd och näringslivschefer.
”Vi skickar ut företagsenkäter, men det hjälper inte”, menar andra kommuner som velat få en djupare förståelse för företagens upplevelser.
”Vi har tagit fram en näringslivsstrategi, men det hjälper inte”, säger ytterligare en grupp kommuner som har spänt bågen ordentligt. De kan ha genomfört enkäter, workshops med företagare, stöd från konsulter som resulterat i en omfattande strategi för de kommande åren med löften om satsningar på det mesta. Ett år senare har företagen inte alltid tagit del av några konkreta resultat. Det är nog så viktigt att ta itu med långsiktiga frågor kring infrastruktur, campusetableringar och internationella etableringar. Men lika viktigt är att se vad som kan göras här och nu. Många av företagen vill se en konkret handlingsplan som svarar mot deras behov och återkopplar via nyhetsbrev, så snart ett arbete är igångsatt. Att tala är silver – att agera är guld.
Kommunen som tröttnat på att säga ”Det är konstigt att vi inte stiger i rankingen, för vi gör allt man ska” behöver ta till sig fyra tips:
1. För dialog med företagen under former som fungerar för dem.
2. Lyssna och fråga nyfiket för att verkligen nå fram till pudelns kärna.
3. Leverera åtgärder på utmaningarna företagen upplever.
4. Visa i handling att kommunen agerar och att tiden de lagt på dialog med er inte är bortkastad.
Och på samma gång kan ni passa på att lägga champagnen på kylning inför kommande år.
Se rankingresultatet för din kommun
Undersökning av det lokala företagsklimatet