Hur kan svensk läs- och skrivundervisning bli bättre?
Alltför många lämnar lågstadiet utan tillräckliga färdigheter i läsning och skrivning. Denna kunskapsöversikt sammanfattar vad forskningen säger om hur man bäst genomför läs- och skrivundervisning för yngre elever. Rapporten betonar att framgångsrik läs- och skrivundervisning kräver struktur, progression och återkoppling – och att undervisningen bör vara differentierad och anpassad efter elevernas behov. Lärarens roll är central, både som modell och vägledare, och undervisningen bör vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Rapporten bygger på en genomgång av systematiska översikter publicerade mellan 2014 och 2024, med särskilt fokus på undervisning i förskoleklass till årskurs 3 och pekar ut flera centrala faktorer för att förbättra undervisningen:
1.
Systematisk och explicit undervisning i fonologisk medvetenhet, ljudande läsning och läsflyt är avgörande för att alla elever ska få en stabil grund i läsning och skrivning.2.
Språkförståelse och läsförståelse behöver integreras tidigt och långsiktigt i undervisningen, med fokus på ordförråd, textsamtal och strategier för att tolka och använda texter.3.
Skrivundervisning bör kombinera teknisk färdighetsträning (stavning, handskrift) med meningsfulla och kreativa skrivuppgifter, där elever får uttrycka egna idéer och utveckla en positiv skrividentitet.4.
Digitala verktyg kan vara ett komplement, men har bäst effekt när de används tillsammans med lärarstöd och tydlig pedagogisk struktur.5.
Tidiga och riktade stödinsatser är avgörande för elever i behov av stöd.
Skriven avLinda FälthCamilla NilviusRickard CarlssonThomas Nordström