Skolledarskap för framgång
Delta digitalt eller fysiskt
23 oktober 2024 10:00–11:00
Kontaktperson
Vad krävs för att vända en skola från en negativ till en positiv utveckling? Rektor har en central roll för en skolas långsiktiga kvalitetsutveckling, inte minst i missgynnade områden. Men har rektor de redskap som krävs? Eller behövs ökade befogenheter och nya utbildningsmodeller? Betyder utvecklingen i våra utsatta områden att rektorsrollen måste förändras?
På seminariet presenteras rapporten ”Failure notice – en rektors vittnesmål från en utsatt skola” av Damian Brunker, tidigare rektor för IES grundskola i Eskilstuna. Förutom Damian Brunker medverkar forskaren Ema Demir från Handelshögskolan i Stockholm, som presenterar en aktuell forskningsrapport om tre alternativa vägar till resultatförbättring. Medverkar gör också skoljuristen Mikael Hellstadius, som har analyserat vilka förändringar i skolans regelverk som behövs för att utbildningsmodellen ”No excuses” ska kunna tillämpas i Sverige.
Seminariet börjar kl.10.00 och vi bjuder på kaffe och fika från och med kl. 09:30.
Deltar gör:
Damian Brunker
Affärsområdeschef för Nordic International School. Tidigare rektor för Internationella Engelska Skolan i Eskilstuna, med erfarenhet från flera utmanande skolor i norra och östra England.
Ema Demir
Fil. dr. i utbildningsvetenskap från University of Cambridge. Forskare vid Center for Educational Leadership and Excellence vid Handelshögskolan i Stockholm.
Mikael Hellstadius
Skoljuridisk expert. Tidigare tjänsteman på Utbildningsdepartementet och undervisningsråd på Skolverket. Undervisar på rektorsutbildningarna vid Stockholms universitet och Mittuniversitetet.
Gustav Blix
Moderator, Svenskt Näringsliv