Social kompetens är något som företagen efterfrågar när de rekryterar och det är något som går att träna på redan under gymnasietiden. Nifsarpsskolan utanför Eksjö gör det med framgång och får en attraktiv skola på köpet.
– Det är lättare att lära någon att skruva åt rätt håll än att ändra på hans eller hennes personlighet. Det konstaterar Åsa Gustavsson, servicechef på Finnvedens Lastvagnar i Nässjö. Den sociala kompetensen, hur du tar ansvar för ditt arbete och din arbetsmiljö, samt hur du bemöter kunder och kollegor, blir allt viktigare i arbetslivet.
Den sociala kompetensen är något som Nifsarpsskolan i Småland har tagit fasta på. Där finns ingen vaktmästare, eleverna tar hand om skolan och diskuterar gemensamt kring de regler som ska gälla. Treorna fostrar ettorna och eleverna lär sig snabbt att ta ansvar. När alla tar hand om skolan blir det ingen skadegörelse. Det fungerar faktiskt, intygar Jan Börstell som är lärare i fordonsteknik. Men det gäller att vara snabb med att visa vad som gäller tillägger han:
– Det som inte görs inom tre månader när en ny årskull har börjat, det får vi lida för i tre år. Det handlar om att lära sig vikten av ordning och reda, om säkerhet och hur man beter sig. Verktygen kostar mycket och man kan skada sig rejält om man tror att det här är en lekplats. Faktum är att de olyckor som hänt här har varit när eleverna har lekt och jagat varandra.
Han berättar att företagens personalavdelningar, de som ansvarar för rekrytering, återkommer om vikten av social kompetens när han har kontakt med dem.
– Det är så viktigt för ett företag att de som arbetar där är noggranna, kvalitetsmedvetna, ansvarsfulla och gör det de säger att de ska göra. Det handlar i slutändan om att kunna behålla sina kunder och fortsätta med verksamheten.
– När arbetsgivare ringer till mig för att höra sig för om en elev som de är intresserade av att anställa då är frågan inte vilka särskilda betyg han eller hon har, utan ”hur är han?”. Hur funkar personen? Kommer han i tid, passar han i arbetslaget? Sådana saker är jätteviktiga ute på arbetsplatserna.
Nifsarpsskolan är en friskola som erbjuder samtliga inriktningar på fordons- och transportprogrammet under grundtesen att utbildningen ska vara så verklighetsnära som möjligt.
– De bilar som transporteknikeleverna kör sönder kommer in till lastbilsteknikereleverna för reparation och byggeleverna förser maskin med fordon medan personbilsteknikerna och karosseri och lack tar emot många externa kunder, berättar Jan Börstell.
Eleverna kommer från hela småländska höglandet men också så långt bort som från Skåne och Stockholm. De har skoltid mellan 08.10-15.20 varje dag och egen studietid på fredagar då många passar på att arbeta. Det här är ett upplägg som fungerar bra för eleverna som i många fall har långa resvägar till och från skolan.
Skolan byggdes från grunden 1999 när utbildningen flyttade från Eksjö till närliggande industriområdet Nifsarp. Lärarna var i hög grad involverade i byggprocessen och har lyckats nå målet att få en ljus och luftig skola.
– Vi tänkte på sådant som vi själva tycker är viktigt på en arbetsplats. Dels att lokalerna fungerar för verksamheten, dels att det är luftigt och ljust. Vi har arbetat med att det ska vara bra stämning här så att eleverna trivs. Nöjda elever är ju våra bästa ambassadörer, säger Jan Börstell.
Och det verkar som om lärarna har lyckats. Skolan har inga problem med att fylla utbildningsplatserna och ungefär 90 procent av eleverna har jobb samma dag som de slutar skolan.
En av dessa tidigare elever är Robert Scholander som tog studenten från Nifsarpsskolan 2011.
– Jag tyckte att skolan var jättebra, det förekom inga bråk och ingen skadegörelse och utbildningen gav en bra grund att stå på.
I dag arbetar han som mekanikeransvarig på karosseriavdelningen på Atteviks Personbilar i Nässjö. Han gjorde sin APL där och hade jobbet klart när han tog studenten.
– Jag är supernöjd med mitt val. Det är ett varierande arbete och här har jag bra arbetskamrater och en bra chef.
Text: Louise Ribbing
UtbildningKompetensförsörjning