Teknikföretagens webbserie vi räknar på det! tar hem segern i årets första omgång av Månadens content, en prestigefylld utmärkelse som delas ut av tidskriften Resumé.
Frågor som ”ska jag klippa lugg?” och ”hur lång tid tar det att komma över sitt ex” besvaras i serien, som syftar till att avdramatisera matten och på sikt stärka det matematiska självförtroendet.
Cirka tio procent av eleverna som går ut nionde klass har underkänt i matematik. Detta är något som Teknikföretagen vill ändra på. Genom humordrivna filmer som illustrerar vardagsproblem unga stöter på är syftet att avdramatisera matematikämnet bland högstadieelever. Hanna ”HanaPee” Persson programleder serien som primärt visas på Youtube.
Med serien ”vi räknar på det!” hoppas Teknikföretagen inspirera både elever och lärare. Frågorna som besvaras med hjälp av matematikläraren och forskaren Elin Gawell har tagits fram tillsammans med högstadieelever och till varje avsnitt finns en lärarhandledning med koppling till det centrala innehållet för årskurs 7–9.
Brist på självförtroende i matematik och svaga mattekunskaper är en anledning till varför unga avstår från att välja tekniska utbildningar och yrken.
Även Transportföretagen & MAF prisas. För att visa på hur långt branschen kommit när det gäller både teknik och hållbarhet har den valt att samarbete med Borg Owilli för en andra säsong av webbserien ”Vi kör framåt!”
Lär om pristagarna i topp i Resumé
Samverkan mellan utbildning och näringslivSKOLA NÄRINGSLIV.Utbildning