Seminarium

Vad är det för fel på STEM-undervisningen i grundskolan?

karta
sep
242024

Delta digitalt eller fysiskt

Storgatan 19, Stockholm

Projektrummet

Öppna karta

24 september 2024 10:00–11:00

Kontaktperson

Elevernas kunskaper och resultat i STEM-ämnena behöver öka, det är alla överens om. Men hur ska det gå till? Tydliga och kunskapsrika kursplaner är en grundläggande och viktig pusselbit. Men det kommer att behövas mer. Vilken potential finns det i STEM-ämnena? Vad är det eleverna ska lära sig? Varför är det inte tillräckligt bra idag? Vad behöver göras nu?

Regeringen har kommunicerat att den svenska STEM-strategin ska presenteras i slutet av året. Regeringen har också tillsatt en utredning som ska se över både läro- och kursplaner i syfte att göra dessa mer tydligt inriktade på fakta och ämneskunskaper samt bättre anpassade efter barns kognitiva utveckling.

Förväntningarna är höga på både STEM-strategin och läroplansutredningen.

Välkommen på ett seminarium om hur STEM-ämnena kan bli bättre i skolan och varför det är viktigt för Sverige.

Seminariet börjar kl.10.00 och vi bjuder på kaffe och fika från och med kl. 09:30.

Deltar gör:

  • Karin Johansson

    vVD Svenskt Näringsliv

  • Amelie von Zweigbergk

    VD Zweig Solutions

  • Per Kornhall

    biologilärare, skoldebattör och ordförande i Läromedelsförfattarna

  • Christin Bexelius

    Strategy partner, Roche AB.

  • Jonas Nycander

    professor i fysisk oceanografi vid Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet

Läs också

Master ppt.pdf

Näringslivets skolforum