NYHET2 december 2018

Julstämning i Sveriges största glöggfabrik

I 125 år har familjeföretaget Saturnus tillverkat glögg och andra drycker i Malmö. Nu drivs företaget vidare i fjärde generationen av vd Edward Liepe. Men Sveriges äldsta och största glöggföretag lutar sig inte tillbaka utan har många planer för framtiden. Om det blir tillåtet med gårdsförsäljning ser Edward Liepe stora möjligheter. ”Vi skulle kunna locka turister hit och sätta Malmö på kartan”, säger han.

Foto: Luckyhouse
Foto: Luckyhouse

I slutet av 1800-talet fanns en innovativ apotekare vid namn Fritz Borg på apoteket Fläkta Örn vid Stortorget i Malmö. Han experimenterade med vin, sprit och olika kryddningar. Bland annat med sin glögg startade han företaget Saturnus. 125 år senare är Saturnus i Malmö Sveriges äldsta och största tillverkare av glögg. När Fritz Borg gick ur tiden köpte familjen Liepe företaget och idag är det fjärde generationen som driver Saturnus genom vd Edward Liepe.

Fritz Borg drevs av sin passion för olika drycker med många smaksättningar. Även kryddning av sprit och att ta fram olika likörer var något han provade. Alla dessa olika drycker finns än idag hos Saturnus men glöggen är den centrala produkten.

Edward Liepe, vd Saturnus i Malmö.
Foto: Luckyhouse

– Glöggen har haft en fantastisk utveckling och jag kan inte på rak arm säga hur många olika sorter vi har men det är många, säger Edward Liepe.

I fabriken slår alla julens dofter emot anställda och besökare och på varje linje rullar glöggflaskor fram på rad. Det märks att det är bråda tider nu när det ska tillverkas över 3 miljoner flaskor glögg.

– Vi utökar vår ordinarie personal med 5-6 säsongsanställda inför och under julperioden, säger Edward Liepe.

Nyfikenheten och innovationslusten som kännetecknade Fritz Borg lever i hög grad vidare i företaget. Kunskapen kring olika smaksättningar används till att ta fram nya baserat på den traditionella glöggen. Till exempel choklad och hjortron, polkagris, eller den kanske mer otippade hallonlakritsskalle som blivit Sveriges mest sålda smaksatta glögg.

– Vi har eget labb där vi fortsätter experimentera. Vår mest populära glögg är dock fortsatt den alkoholfria med klassisk glöggsmak, säger Edward Liepe.

Trenden inom mat och dryck att kunder efterfrågar allt mer naturligt och/eller ekologiskt märks även hos Saturnus. På senare tid ligger den stora tillväxten främst genom den alkoholfri glöggen och den ekologiska.

Foto: Luckyhouse

– Så långt som möjligt hämtar vi våra råvaror så nära som möjligt, till exempel odlas många av kryddorna i Skåne. Så vår glöggtillverkning genererar jobb även hos andra företag, säger Edward Liepe.

Saturnus exporterar även sin glögg och förutom USA och Norden satsar man nu på nya marknader som Kina.

– Vi var nyligen i Shanghai på en dryckesmässa där vi fick ha med vår ekologiska vinglögg. Det är mycket dokument och jobb som krävs för att exportera till Kina, men marknaden är stor så vi hoppas att kineserna ska tycka om vår glögg så det vägs upp, säger Edward Liepe.

Ett samarbete av nyare datum är också det med den kände gastronomen och kulturhistorikern Edward Blom. De två Edward möttes av en slump och fann att de hade kärleken till goda drycker gemensamt.

– Edward Blom hade tagit fram en specialkryddad snaps inför sitt stundande bröllop och tyckte att den blev så god att fler skulle få njuta av den. Han frågade om Saturnus ville tillverka den, och det gjorde vi gärna. Mötet ledde till att vi nu även har Edward Bloms glögg i sortimentet. Vi samarbetar gärna med andra för att utveckla våra produkter, säger Edward Liepe.

Foto: Luckyhouse

Det finns många planer och idéer inför framtiden på hur företaget skulle kunna växa ytterligare och hur detta också skulle kunna vara till nytta även för Malmö. Om det skulle bli tillåtet med gårdsförsäljning ser Saturnus stora möjligheter.

– När vi svenskar åker utomlands tycker vi det är mycket trevligt att provsmaka lokala drycker på olika ställen och gärna köpa med oss en flaska hem som minne. Vi skulle kunna locka turister hit och sätta Malmö på kartan som ett verkligt spännande besöksmål där vi kan erbjuda provsmakning i våra lokaler, säger Edward Liepe.

Edward Liepe visar runt i de tänkta lokalerna som skulle passa då de bland annat har stort panoramafönster ut mot fabriken så man kan se tillverkningen.

– Malmö säger att besöksnäringen är viktig och då skulle det här kunna vara win-win för oss båda. Det är inte många städer som kan skryta med att ha en 125-årig glögg- och spritfabrik som kan besökas, säger Edward Liepe.

På frågan om det blir någon femte generation Liepe som kommer att driva företaget vidare med ytterligare idéer ler Edward Liepe.

– Jag har tre barn men just nu är de ute och prövar vingarna på helt andra områden. Men visst skulle det vara roligt om de vill ta över en dag.

Ja vem vet, kanske jultomten kan infria sådana önskningar?

Entreprenörskap
Skriven avEva Frisk
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist