LogoLogo
LogoLogo
NYHET7 november 2018

Jubilerande tankesmedja gillar att utmana

Näringslivets tankesmedja Timbro fyller 40 år. ”Den introducerade en ny typ av avancerad ekonomisk-politisk debatt bland annat baserad på forskning, som bitvis var frän. Det var något nytt”, säger forskaren Rikard Westerberg.

Rikard Westerberg, forskare Handels
– Genom åren har den röda tråden i budskapet varit kopplingen mellan ekonomisk- och politisk frihet, säger doktoranden Rikard Westerberg.

Den har anklagats för att vara oseriös, sexistisk och att agera frontsoldat för nyliberalismen. Den har lyckats knipa en placering på en global hundra-bästa-lista över inflytelserika tankesmedjor. Idag fyller tankesmedjan Timbro 40 år.

Jubilaren dök upp i slutet på 70-talet och blev en viktig del av den politiska debatten. Timbro plockade upp internationellt etablerade idéströmningar och planterade dem i den inhemska samhällsdebatten, till exempel kampen mot socialismen.

Missionen är att bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle. Anslaget är djupt och brett.

– Tankesmedjan introducerade en ny typ av avancerad ekonomisk-politisk debatt bland annat baserad på forskning, som bitvis var frän. Det var något nytt, säger forskaren Rikard Westerberg, doktorand vid Institutet för ekonom- och företagshistorisk forskning vid Handelshögskolan i Stockholm.

Att näringslivets tankesmedja är en sten i skon hos vänstersympatisörer, en effektiv opinionsapparat som inte lämnar socialdemokraterna och LO någon ro är en ingen hemlighet. Olof Palme kom att kalla Timbro för ”hatets och illviljans kolportörer.”

– Timbro förde fram sina idéer vid en radikal tidpunkt, som uppfattades som ett frontalangrepp på en stor, stark skattefinansierad välfärdssektor. Arbetarrörelsen var inte van vid att bli ifrågasatt på ett sådant närgånget sätt. Den svenska modellen byggde på kompromiss och konsensus.

Genom åren har den röda tråden i budskapet varit kopplingen mellan ekonomisk- och politisk frihet. Det är svårt att ha politisk frihet om det inte finns ekonomisk frihet, menar Rikard Westerberg.

Nyckeln till Timbros framgångar är en konsekvent och långsiktig opinionsbildning. Det handlar om att bygga upp kapacitet under lång tid, det förstod grundaren och initiativtagaren, den dåvarande SAF-direktören, Sture Eskilsson väl, berättar han vidare.

– Det arbetet har Timbro lyckats med och är idag en viktig röst i den svenska debatten. Genom åren har generationer av opinionsbildare utbildats.

Rikard Westerberg anser att näringslivets tankesmedja vann matchen om ekonomisk frihet och avregleringar men har svårare att orientera sig i dagens politiska landskap som bland annat domineras av frågor som migration och integration, och inte direkt rör ekonomi.

– För framtiden måste nog Timbro delvis omdefiniera sig själv, om man fortsättningsvis ska utgöra en lika tydlig röst i debatten, säger han.

Samhällsekonomi
Skriven avPeter Ceder
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist