
Flygskatt – skadlig och utan miljöeffekt
Det är illa att regeringen nu går vidare med den hårt kritiserade flygskatten. En flygskatt får starkt negativa effekter på konkurrenskraft och sysselsättning i ett stort och transportberoende land som Sverige, utan att få några miljöeffekter av betydelse.
En nationell flygskatt för resor inom Sverige och till/från EES-området ger ur ett globalt perspektiv ingen minskning av klimatutsläppen. Flyget inom EU/EES ingår sedan 2013 – tillsammans med industrin och energisektorn inom EU – i EUs handelssystem för utsläppsrätter.
En flygskatt skulle innebära kostnadsökningar för verksamhet i regioner som saknar realistiska alternativa transporter. Detta leder till försämrad konkurrenskraft för företag i dessa regioner och kan bl.a. få negativa effekter på sysselsättningen.
En flygskatt kan leda till försämrade kommunikationer för vissa regioner genom nedläggning av inrikesflyglinjer och regionala flygplatser på grund av bristande lönsamhet.
Flygskatten skall enligt förslaget tas ut på flyg som startar från en flygplats i Sverige. Detta innebär en drivkraft både för flygbolag och passagerare att flytta sin flygverksamhet till flygplatser utanför Sverige, och också att dra ner på antalet direktlinjer från Sverige.
En svensk flygskatt skulle innebära en skatt på avstånd i ett stort och transportberoende land som Sverige. Detta får negativa effekter för all verksamhet som drivs i flygberoende delar av landet.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.