NYHET28 februari 2019

EU-krångel i vägen för svenska tillväxtunder

Digitaliseringen öppnar upp större marknader för små och medelstora företag. Men för att tillväxten ska ta fart på allvar krävs en rad förändringar, inte minst när det gäller krånglet inom EU, menar Anna-Lena Bohm, vd för Uniguide och vice ordförande i Svenskt Näringsliv. ”Det ska vara lika enkelt att sälja en produkt i hela EU som i sitt hemland”, säger hon.

Anna-Lena Bohm, vd för Uniguide och vice ordförande i Svenskt Näringsliv.Foto: ADAM IHSE / TT

Det finns 24 miljoner små och medelstora företag, så kallade SME-företag, i Europa. Dessa företag är en stor tillgång – om inte en av de allra största – när det gäller att möta dagens ekonomiska och sociala utmaningar.

Svenskt Näringslivs vice ordförande, tillika vd för företaget Uniguide, Anna-Lena Bohm, är även ordförande i BusinessEuropes SME- och entreprenörskapskommitté. Den 19 februari anordnade BusinessEurope ett seminarium i Bryssel på temat om vad SME-företag kan och bör förvänta sig från kommande EU SME-policy.

BusinessEurope menar att små och medelstora företag måste få möjlighet att verka i en modern miljö, sett till det legala och administrativa. Den inre marknaden måste bli mer tillgänglig för dessa företag och de ska få hjälp att göra affärer även utanför EU och att ta tillvara frihandelsavtalen bättre. SME-företagen ska få lättare att hitta finansiering, finslipa sina innovationer och hitta både talanger och extern rådgivning. Och så är det förstås viktigt att de ska kunna dra nytta av digitaliseringen, vilket var vad Anna-Lena Bohm ägna sitt tal åt.

Ser vi till dagens trender så är det uppenbart att en del av den framtida tillväxten kommer just från digitaliseringen. Den kan ge de mindre företagen möjligheter att verka på en större marknad, som på så sätt kan öppnas upp och ge bättre förutsättningar för både innovation och kommersialisering.

Men, även om denna utveckling kan te sig ljus så behöver den hjälp på traven.

– Det krävs först och främst ett bättre regelverk för att skydda den konkurrenskraft som marknadsekonomin faktiskt medför. Mindre företag har svårare att hantera krångliga och tidsödande regler med hög detaljeringsgrad och risken finns att de helt enkelt finner en expansion övermäktig och låter bli. På så sätt går stora vinster förlorade helt i onödan. Därför måste regelverken vara stabila, teknikneutrala och förutsägbara. Ett bra regelverk ger å sin sida företagen ännu bättre möjligheter. Det ska vara lika enkelt att sälja en produkt i hela EU som i sitt hemland, menar Anna-Lena Bohm.

Europeiska handlare har 28 olika konsumentregelverk att ta hänsyn till. Dessa handlar om allt från garantitider till produktmärkning. Det krävs således en rejäl investering i både tid och pengar för den företagare som vill vara med och dra nytta av den inre marknaden.

– Nyckelordet är harmonisering och förenkling. Harmonisering av konsumentregler, betalningslösningar, certifieringar och så vidare som gäller på hela den inre marknaden. Förenklingar av informationsplikten är nödvändigt; till exempel behöver en e-handel lämna 39 olika uppgifter före ett köp.

Även tillgången till själva datan är viktig, inte minst för besöksnäringen, hotell- och plattformsaktörer och handeln. När tillgången är begränsad tappar till exempel hotell information och kunskap om sina kunder och deras beteende, vilket gör det svårt för dem att utveckla och skapa nya erbjudanden.

– Detta är dessutom ett större bekymmer för mindre företag än för de riktigt stora och än en gång bidrar EU-reglerna till en obalans där spelreglerna inte är lika för alla. Detta måste åtgärdas om SME-företagen ska nå den stora potential som de faktiskt har på den inre marknaden.

Digitalisering och god infrastruktur för datakommunikation hänger nära samman. Även här finns det utrymme för förbättringar, inte minst gällande krav på hastighet och bandbredd. EU behöver rikta rejäla satsningar åt just detta område om vi ska kunna stå oss i konkurrensen gentemot världen utanför. Även här menar Anna-Lena Bohm att det är viktigt att hålla regleringsivern i schack.

– Vi måste låta principer som transparens, ickediskriminering, valfrihet och interoperabilitet styra och bara reglera där vi märker att konkurrenslagarna misslyckas med att förhindra monopol eller när marknadskrafter sätts ur spel. Det handlar om att vi måste skapa förutsättningar för att alla ska kunna konkurrera på lika villkor. Hanterar vi digitaliseringen rätt kommer den att kunna bli en oerhörd framgångsfaktor för europeiska små och medelstora företag. Gör vi fel kommer vi att snabbt bli förbisprungna.

Susanne Ydstedt

Den inre marknadenTillväxt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist