NYHET3 oktober 2016

Obligatorisk träning stärker på många plan

En gång i veckan är det obligatorisk träning på arbetstid för de anställda på Plåtpartnergruppens plåtslagerier. Målet är starkare och friskare medarbetare och på köpet ökad trivsel. På ett av plåtslagerierna har två av tre nu köpt ett eget gymkort.

En timme i veckan har Plåtpartnergruppens medarbetare obligatorisk träning på arbetstid.
"Många förstår att det är bra för deras hälsa och uppskattar träningen", säger Eva Jonsborg, verksamhetschef på Plåtpartnergruppen Service Sverige.

Våren 2015 ville Plåtpartnergruppens vd och grundare Stefan Öberg prova ett nytt grepp för att förebygga hälsoproblem i koncernens tre plåtslagerier i Örebro, Stockholm och Karlstad.

Efter en förankringsprocess som involverade både chefer och medarbetare infördes obligatorisk gemensam träning en gång i veckan för koncernens alla 100 medarbetare.

– Vi vill att alla ska vara med och vi tränar på betald arbetstid så de får betalt för att träna. Det handlar både om att förebygga hälsoproblem och att göra en trevlig grej att tillsammans, säger Eva Jonsborg, verksamhetschef på Plåtpartnergruppen Service Sverige.

Plåtslageriarbetet är fysiskt krävande men även de som sitter vid sitt skrivbord hela dagarna behöver hålla sig i trim för att inte få besvär med rygg och nacke, konstaterar hon.

Första steget var att hitta en träningsanläggning tillräckligt nära arbetsplatsen med parkering för alla. Plåtpartnergruppen var noga med att välja de som erbjuder stor variation i träningen, bland annat Friskis & Svettis.

– Träningsformer ska passa oavsett hur vältränad eller van man är. Sedan vill vi förstås att prislappen ska kännas rimlig.

Varje plåtslageri har valt träningsdag utifrån det som passar verksamheten bäst. Oftast finns det två tider att välja på, i slutet av arbetsdagen, för att fungera smidigt för de många plåtslagare som är ute på jobb. Att plåtslagarnas säsong går upp och ner kräver också lite pusslande.

– När det är mycket att göra och bråttom att få jobben klara kan det kännas konstigt att avsätta tid för att gå och träna. Men vi försöker ändå betona att det här är viktig och att vi vill att alla är med.

För att minska tröskeln för de som var ovana att träna togs träningskläder fram till alla medarbetare.

– Det får inte vara ett hinder för de som inte tränat förut. Dessutom stärker det gemenskapskänslan att vi har samma kläder.

Reaktionerna var blandade när den nya satsningen presenterades för personalen.

– En del tyckte först att det kändes konstigt att ”tvingas” träna på arbetstid men många tyckte att det var jättekul. Särskilt de som är vana att träna tyckte att det var lyxigt att få träna på arbetstid.

Många av de som var skeptiska i början har blivit omvända och nu är de allra flesta positiva, berättar Eva Jonsborg. Dessutom stimulerar det till egen träning. På plåtslageriet i Karlstad har 12 av 18 plåtslagare skaffat eget gymkort sedan satsningen startade.

– Många förstår att det är bra för deras hälsa och uppskattar träningen. De tycker att det är en bra grej för de märker att de blir starkare, mår bättre och klarar av jobbet bättre.

Hälsoundersökningar visar att testvärden och kondition har förbättrats hos medarbetarna sedan träningen kom igång men det går ännu inte att se några konkreta effekter på sjuktalen.

– Jag tror att det är för tidigt att se sådana resultat. Vi ser det som något vi bygger upp som ger effekt på sikt. Som gynnar medarbetaren och företaget i längden.

Hon poängterar att det finns många andra vinster. Inte minst ökar trivseln.

– Det blir en rolig stund att slappna av och göra något annat tillsammans. Träningen är ett bra komplement till våra mer reguljära sätt att jobba med friskvård och bidrar dessutom till ett starkt arbetsgivarvarumärke.

Tre framgångstips:

-Nyckeln är att själv tro på idén och ha klart för sig varför satsningen görs. Involvera medarbetarna i beslutet för att skapa motivation.

-Hitta en träningsanläggning med varierat utbud som fungerar smidigt för verksamheten. Avstånd, parkeringsmöjligheter och val av tidpunkt är viktiga detaljer.

-Se till att löpa linan ut. Bestäm redan från början att ni provar en termin eller ett år så att det verkligen får en chans. Utvärdera sedan tillsammans med medarbetarna.

Arbetsmiljö
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist