Kriterierna är hårda. Paketen oftast likaså. Årets julklapp kräver dessutom mycket omslagspapper när det ska slås in: Elcykeln sägs även peka på konsumenternas ökande miljömedvetenhet.
I år är det trettionde gången som Handels utredningsinstitut, HUI korar vad som ska bli årets julklapp. Det är inget lättvindigt beslut, kriterierna är hårda: ”Årets julklapp är en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden”, skriver HUI. Dessutom finns tre tydliga nivåer som ska passeras:
I år är det alltså elcykeln som klarat sig genom utgallringen och ses som lika mycket en produkt som en livsstilsmarkör. Faktum är att mer än var tionde såld cykel på den svenska marknaden haft eldrift. I och med regeringens nyligen föreslagna premie om 25 procent av inköpspriset upp till 10 000 kronor lär intresset sporras ännu ett snäpp.
HUI är också övertygade om att elcykeln – vid sidan av att ge ”människor möjlighet att enklare än tidigare susa förbi storstadens bilköer, bemästra småstadens backar” – också är en detaljhandelsprodukt som har stor potential att på djupet förändra samhällets infrastruktur och människors beteenden.
Fram med omslagspapperet alltså och glöm inte rosetten!