NYHET18 april 2017

Ännu ett avtal inom märket

Ytterligare ett löneavtal har landat inom märket. "Arbetsgivarna inom Visita och Hotell- och restaurangfacket, HRF, har tagit ansvar för Sverige genom att respektera märket", säger Peter Jeppsson, vice vd.

– Det är glädjande att ytterligare ett löneavtal har landat inom märket, den av industrin satta kostnadsnormen om 6,5 procent på tre år. Arbetsgivarna inom Visita och Hotell- och restaurangfacket, HRF, har tagit ansvar för Sverige genom att respektera märket.

Det säger vice vd Peter Jeppsson i en kommentar till det avtal mellan HRF och Visita som blev klart idag.

– Samtliga avtal som fack och arbetsgivare kommit överens om under den pågående avtalsrörelsen har landat på 6,5 procent på tre år. Jag utgår från att de LO-förbund som har kvar att teckna avtal fortsätter att respektera märket och ta ansvar för en väl fungerande lönebildning och ytterst jobb och företagande i Sverige, säger Peter Jeppsson.

Följande fackförbund har med detta ingått avtal inom ramen för märket: Unionen, IF Metall, Livs, GS, Sveriges ingenjörer, Handels, Pappers och HRF.

Fakta om avtalet mellan HRF och Visita: Avtalet innebär att utgående löner höjs med totalt 1650 kr över tre år. Eftersom löneökningen totalt sett uppgår till cirka sju procent samt avtalet innebär en överenskommelse om den så kallade hyvlingen kommer ingångslönerna endast att höjas med 80 procent av utgående löner. Vidare är lönejusteringen baktung och avtalet innehåller möjlighet till prövotid för visstidsanställningar. Totalt uppgår kostnaden för avtalet till 6,5 procent på tre år.

Avtalsrörelse och förhandling