Arbetsdomstolen låter Hamnarbetarförbundet fortsätta strejka. Nu varnar arbetsgivarna för att beslutet underminerar fredsplikten och den svenska modellen. ”Domstolen har sågat sönder och samman den lagstiftningsförändring som arbetsmarknadens parter enades om”, säger vice vd Mattias Dahl.
Hamnarbetarförbundet får fortsätta med sin storstrejk. Det står klart efter att Arbetsdomstolen under tisdagen kom med sitt andra oeniga domslut på kort tid.
Beskedet upprör Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar.
− Nu är det tydligen fritt fram för utbrytarfack att strejka sig till egna villkor och konkurrera ut LO-förbunden och deras kollektivavtal. Fredsplikten blir betydelselös för arbetsgivarna och det är svårt att förstå hur Arbetsdomstolen har tänkt att lagen ska tillämpas, säger han i en kommentar.
− Det här kommer att få spridningseffekter.
Han får medhåll från vice vd Mattias Dahl.
− Arbetsdomstolen har två gånger på kort tid sågat sönder och samman den lagstiftningsförändring som arbetsmarknadens parter enades om för några år sedan och som vann regeringens och riksdagens gillande, säger han.
Mattias Dahl syftar på en förändring i konfliktreglerna som infördes 2019. Syftet var att stoppa försök till undanträngning av befintliga förstahandsavtal. Det finns redan ett förstahandsavtal i hamnarna, som Sveriges Hamnar tecknar med Transportarbetarförbundet. Dessutom har hamnarbetarna nobbat ett medlarbud om ett likalydande andrahandsavtal. Trots det får nu Hamnarbetarförbundet fortsätta med sina konflikter.
− Det här är dåliga nyheter för Sverige och arbetsmarknaden, fack och näringsliv och ytterst för den svenska modellen, säger Mattias Dahl.
Hamnarbetarförbundet ställer andra krav än vad som finns i Transports förstahandsavtal. Men Arbetsdomstolen menar alltså att förbundet inte försöker tränga undan Transports avtal.
− Om det inte är en undanträngning att Hamnarbetarförbundet strejkar för att få till egna villkor när det redan finns ett avtal med Transport, när kan det då vara fråga om en undanträngning? undrar Johan Grauers.
I Arbetsdomstolens domskäl står det bland annat att ”det har framkommit att förbundet framställde sina avtalskrav i tron att förbundet kunde uppnå ett förstahandsavtal” – vilket alltså innebär att domstolen menar att Hamnarbetarförbundet i början av årets förhandlingar trodde att de kunde teckna ett förstahandsavtal.
Hamnarbetarförbundet var under lång tid avtalslösa, men har under de senaste sex åren haft ett andrahandsavtal. Förstahandsavtalet har under decennier tecknats av Transport.
Har det funnits någon anledning för Hamnarbetarförbundet att tro att de i år skulle kunna få ingå ett förstahandsavtal?
− Nej, inte som jag ser det. Jag menar, var och en är ju fri att tro vad den vill, men det är ju olyckligt att låta den här typen av frågor passera baserat på vad någon har trott. Det är bättre att passera dem på vad som är rimligt, säger Mattias Dahl och fortsätter:
− Det här innebär en stark förtroendeskada. Vi har alltså en domstol som säger att ’ingå gärna avtal, som vi sedan inte ska följa’.
Transports avtal gäller för alla hamnarbetare, oavsett facklig anslutning. Meningen med ett förstahandsavtal är att samma villkor ska gälla för alla på en arbetsplats.
− Om vi öppnar upp för att Hamnarbetarförbundet ska ges möjlighet att tränga undan avtalet med Transport så öppnar vi också upp för att kollektivavtalen tappar sitt värde, och bryter därmed mot den svenska modellens kärna. När modellen rubbas kommer kraven att växa på att staten och politiken ska ingripa, säger Johan Grauers.
Behövs det en lagändring?
− Det är uppenbart att den lagändring som gjordes, som vi var överens om och som vi fortfarande är överens om, inte uppfyller målet, säger Mattias Dahl.
Det var LO, PTK och Svenskt Näringsliv som tillsammans föreslog den lagändring som alltså blev verklighet 2019. Bakgrunden var de många konflikter som Hamnarbetarförbundet hade genomfört i framför allt Göteborgs hamn under lång tid. Ändringen kom efter många och långa diskussioner mellan parterna och rör ett mycket litet, men viktigt, område i konfliktreglerna.
− Det var ett väldigt tydligt, klart och avgränsat område som vi diskuterade. Konfliktfrågor och konfliktregler är ju brett och stort och innehåller väldigt många delar. Här diskuterade vi att komma överens om en begränsning som skulle skydda förstahandsavtal och de fack och arbetsgivare som har ingått dem, säger Mattias Dahl.
− Men vi säkerställde också att andra fack skulle kunna få kollektivavtalsrättigheter och åtnjuta de rättigheter och skyldigheter som kommer med ett andrahandsavtal.
Hur besvärlig är den här konflikten?
− Konflikter är alltid besvärliga. Och det här är ju per definition en av de svåraste och mest besvärliga konflikterna. Vi är alla väldigt beroende av att hamnarna fungerar, säger Mattias Dahl.
Finns det något slut på konflikten?
− Ja, absolut. Det finns ju ett erbjudande om ett andrahandsavtal som Hamnarbetarförbundet tidigare har haft och som har fungerat väl. Det erbjudandet finns kvar. De har tackat nej nu, men de kan tacka ja imorgon.
− Bollen ligger hos Hamnarbetarförbundet, säger Mattias Dahl.
Avtalsrörelse och förhandling