Hamnkonflikten i Göteborg får fler och fler negativa konsekvenser. Nu meddelar industrijätten SKF Sverige att de styr bort sina leveranser från Göteborgs hamn till tyska hamnar. Även Swedebridge, som samordnar transporter från världens alla hörn, varnar för allvarliga konsekvenser.
I fredags meddelade industrijätten SKF Sverige, som har fabrik i Göteborg, att de styr bort sina leveranser från Göteborgs hamn till framför allt tyska hamnar. Hamnen är alldeles för opålitlig, betonar Theo Kjellberg, presschef på SKF Sverige. Sedan tidigare har även Stora Enso och Volvo varnat för att de kan tvingas lämna hamnen.
Betydelsen av Göteborgs hamn kan inte underskattas, säger Joachim Steivik, vd på Swedebridge, som samordnar transporter från världens alla hörn.
– Göteborgs hamn är som kroppspulsådern, den bara måste funka. I princip alla företag som importerar från Kina, Europa och andra ställen måste använda hamnen, säger han.
Men i dagsläget är kapaciteten i hamnen kraftigt nedsatt. Bara en liten del av leveranserna kommer fram i tid. Vanligtvis tar Göteborgs hamn emot 8 000–12 000 containrar i veckan, men förra veckan var den siffran nere i 1 500, berättar Joachim Steivik. Rederier tvingas lasta av i andra hamnar, så gott det går.
– Rederierna kan lasta av var som helst i Europa. Importerande företag i Västra Götaland får varor avlastade i Helsingborg, Malmö, Rotterdam och andra ställen där det finns plats.
Problemet är också att det börjar bli fullt i relativt närliggande hamnar.
– Leveranserna hamnar allt längre ifrån Sverige, säger han.
Läs hela artikeln på Arbetsmarknadsnytt.se
Avtalsrörelse och förhandling