NYHET11 maj 2017

Fastighets drar tillbaka alla strejkvarsel

Almega och fackförbundet Fastighets har kommit överens om ett nytt avtal som följer industrins märke på 6,5 procent över tre år. Därmed är strejken som skulle ha drabbat svensk fordonsindustri, kärnkraftsindustri och livsmedelsindustri på fredag inställd.

Almega Tjänsteförbunden och Fastighetsanställdas förbund har under onsdagskvällen accepterat medlarnas förslag till ett nytt avtal på området Specialservice. Därmed är strejken som skulle ha brutit ut på fredag inställd. Avtalet följer industrins märke på 6,5 procent på tre år.

– Vi är glada över att vi lyckats avvärja den allvarliga strejk som Fastighets varslat om. En strejk som skulle slagit hårt mot bland annat svensk fordonsindustri. Efter en intensiv medling och långa förhandlingar är vi nöjda med att ha tecknat ytterligare ett nytt kollektivavtal inom märkets 6,5 procent över tre år, säger Anna-Karin Hatt vd Almega, i en kommentar.

Arbetsgivarsidan har fått gehör för att förenkla och begränsa regelverket när lönetillägg för särskilda arbetsförhållanden utgår, skriver Almega i ett pressmeddelande.

Även Fastighets förbundsordförande Magnus Pettersson är nöjd över att avtalet är på plats.

Dessutom har Bemanningsföretagen och LO-förbunden kommit överens om ett nytt Bemanningsavtal under onsdagskvällen. Avtalet hamnade på märkets 6,5 procent på tre år.

Läs hela artikeln på arbetsmarknadsnytt.se

Avtalsrörelse och förhandling