NYHET26 april 2017

Fastighets varslar om stridsåtgärder

Fastighetsanställdas förbund har i dag varslat Almega Fastighetsarbetsgivarna om strejk. Varslet omfattar sju företag och bryter ut den 8 maj om ingen lösning nås innan dess. Bakgrunden är oenighet om vad som ingår i märket. ”Det Fastighets nu gör är att de försöker överskrida det märke som etablerats i årets avtalsrörelse”, säger Stefan Koskinen, Almega.

Sedan industrin för knappt en månad sedan satte märket på 6,5 procent på tre år har ett flertal andra branschområden följt efter. Handeln var tidigt ute och tecknade avtal inom industrins märke, och när hotell- och restaurangstrejken blåstes av kom ytterligare ett avtal som följer märket på plats.

Så långt har alltså modellen där industrin normerar för övriga avtalsområden klarat prövningarna. Alla avtal som hittills har tecknats i den pågående avtalsrörelsen har landat inom 6,5 procent på tre år. Men avtalsrörelsen är långt ifrån över, och fler prövningar återstår. Inte minst återstår förhandlingar med LO-förbunden inom 6F (Fastighets, Byggnads, Seko, Målarna och Elektrikerna). 6F-konstellationen har tidigare varit kritisk till industrinormeringen.

Och i dag varslade Fastighetsanställdas förbund motparten Almega Fastighetsarbetsgivarna om strejk vid sju bolag. Anledningen enligt Fastighets är att arbetsgivarna inte gått dem till mötes när det gäller allmänna anställningsvillkor och lönenivåer.

Läs hela artikeln på Arbetsmarknadsnytt.se

Avtalsrörelse och förhandling