NYHET26 april 2017

Oansvarigt varsel av Fastighetsanställdas förbund

Fastighetsanställdas förbund har varslat Almega Fastighetsarbetsgivarna om strejk. Anledningen är att Fastighetsanställdas förbund kräver löneökningar utöver märket, något Almega Fastighetsarbetsgivarna motsätter sig. Strejkvarslet, som backas upp av LOs ledning, är oansvarigt, säger Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson.

– Fastighetsanställdas förbund har varslat om strejk för att försöka tvinga till sig högre löneökningar än vad andra har fått. Agerandet som backas upp av LOs ledning, är oansvarigt, säger Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson.

Hittills har alla avtal som tecknats följt märkets nominering, som sattes av industrin för knappt en månad sedan.

– Märket som innehåller en kostnadsram om 6,5 procent på tre år är satt av industrin. Samtliga avtal som hittills tecknats har varit på märket. Bland LO-facken har IF Metall, GS, Livs, HRF, Handels, Transport och Pappers tecknat avtal inom märket.

Nu avser Fastighetsanställdas förbund ta till stridsmedel för att höja lönerna över märket.

– Svenskt Näringsliv kommer med kraft fortsätta verka för att märket om 6,5 procent på tre år respekteras. Vi kommer fortsätta ta ansvar för en väl fungerande lönebildning och ytterst jobb och företagande i Sverige, säger Peter Jeppsson.

Läs mer på Arbetsmarknadsnytt

Avtalsrörelse och förhandling