Företagare: Digitaliseringen öppnar möjligheter 

NYHET Publicerad

DET DIGITALA SAMHÄLLET Företagen ser fler möjligheter än hot med digitaliseringen. Sex av tio är rustade för framtiden. Bedömningen är att den digitala framtiden skapar minst lika många jobb som försvinner, enligt en företagarenkät.

Lars Jagrén

Lars Jagrén, ekonom.

Bettina Kashefi, chefsekonom Svenskt Näringsliv

Bettina Kashefi, chefekonom.

I anslutning till årets första konjunkturprognos svarar medlemsföretag på frågor om digitaliseringen. Stämningsläget är positivt. Majoriteten ser den digitala framtiden som en möjlighet, snarare än ett hot.  

Företagsledare står inför viktiga val för hur tekniken kommer att användas. Det handlar om att använda de möjligheter som ges till att utveckla sin verksamhet och skapa nya affärsmöjligheter. Närmare 60 procent anser att företaget är väl rustat. 13 procent upplever att de inte är redo för digitaliseringen.

Optimismen inför framtiden är störst bland tjänsteföretagen, 70 procent, följt av industrin, 60 procent, och handeln, 52 procent.

Ju större företag, desto mer griper digitaliseringen in i verksamheten, framgår av enkäten. I stor sett alla med fler än 200 anställda påverkas redan idag, medan 75 procent av företagen med upp till nio anställda berörs. 

– Delar av digitaliseringens effekter har redan blivit en naturlig del av företagens vardag, säger ekonom Lars Jagrén.

Digitaliseringen påverkar även sysselsättningen positivt. Jobben blir fler, men med andra krav på kompetens, är en slutsats av svaren från företagen.

En annan följd av digitaliseringen är ökad konkurrens. Det kräver investeringar, att man finns på en större marknad, enligt enkäten.

Bettina Kashefi, chefekonom, poängterar att företagen måste rusta sig för stora och snabba förändringar av arbetsmarknaden.

– Företagen har gjort vad de ska för att vara fortsatt konkurrenskraftiga i den allt mer digitaliserade världen. Nu gäller det att även politiken ökar reformtempot för att möta de stora effekter som detta teknikskifte kommer att få vad gäller kompetenskrav, skattebaser och strukturomvandling, säger hon.

I den senaste konjunkturrapporten konstaterar ekonomerna på Svenskt Näringsliv att den globala ekonomin fortsätter att utvecklas positivt. I Euroområdet bedöms tillväxten för 2018 och 2019 bli 2,2 respektive 2,1 procent. Detta bidrar till att hålla även svensk tillväxt uppe. Sveriges BNP beräknas öka med 2,6 procent i år och med 2,0 procent 2019

Den goda tillväxten drivs delvis av fortsatt låga räntor. Bedömningen är att räntorna i Sverige och Europa kommer att vara fortsatt låga under hela prognosperioden och att en normalisering av penningpolitiken ännu inte är i sikte.

Ett stort orosmoln i Sverige är arbetsmarknaden. Arbetslösheten förväntas falla ned mot 6,1 procent, vilket är en historiskt hög siffra i slutet av en högkonjunktur. Dessutom döljer den genomsnittliga siffran stora underliggande problem.

– Tudelningen på arbetsmarknaden, där främst utrikes födda har svårt att komma in, är fortsatt stor samtidigt som företagen får allt svårare att hitta rätt arbetskraft. Vår rekryteringsenkät visar att matchningsproblemen är mycket stora. 72 procent av företagen har svårt att hitta rätt kompetens, säger Bettina Kashefi.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Företagare: Digitaliseringen öppnar möjligheter 

DET DIGITALA SAMHÄLLET Företagen ser fler möjligheter än hot med digitaliseringen. Sex av tio är rustade för framtiden. Bedömningen är att den digitala framtiden skapar minst lika många jobb som försvinner, enligt en företagarenkät.
NYHET Publicerad:

Delning av data gynnar samhället och näringslivet

DIGITALISERINGEN Securitas delar idag inte särskilt stora mängder data – men det svenska säkerhetsföretaget skulle kunna dela mer, till polis och andra myndigheter. De är också intresserade av att ta del av mer myndighetsdata. "Det skulle bidra till ett säkrare och tryggare samhälle och vi skulle kunna förbättra vår responsförmåga", säger Martin Althén, CIO på Securitas.
NYHET Publicerad:

Verksamhet i flera länder- vad gäller enligt GDPR?

HALLÅ DÄR Från och med den 25 maj ska dataskyddsförordningen, GDPR, tillämpas. Elisabeth Jilderyd, jurist på Datainspektionen svarar på några av frågorna som företag med verksamhet i flera länder brottas med.
NYHET Publicerad:

"Förbättra tillgängligheten av offentlig data"

DIGITALISERING Vissa myndigheter är ibland så osäkra på utlämnande av data att de hellre låter bli. Och för de som lämnar ut så är det ofta dyrt och bökigt med oklara direktiv vad gäller avgifter. Det finns mycket att göra för att förbättra tillgängligheten och att öka återanvändningen av offentlig data.
NYHET Publicerad:

eDataskyddsförordningen hinder för konkurrenskraften

KOMMENTAR EU:s eDataskyddsförordning är inte bra. Åtminstone inte för den som gillar ny teknik, e-handel, nummerupplysning, innovation och företagens globala konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Dataskyddsförordningen skapar oro bland företagare

DIGITALISERING Att bryta mot EU:s nya regelverk kan bli dyrt. Den 25 maj 2018 träder dataskyddsförordningen i kraft och ersätter den nuvarande Personuppgiftslagen (PUL). Två av nyheterna är att mejl omfattas av lagen, och att sanktionsavgifterna höjs kraftigt.
NYHET Publicerad:

Språkhinder för småföretag på den digitala EU-marknaden

E-HANDEL I takt med att e-handeln växer ökar också möjligheterna att vända sig till marknader utanför Sveriges gränser. Leif-Erik Johansson, vd på Modehuset Chic, har förutom en fysisk butik i Oskarshamn även en webbshop för att stå sig i konkurrensen när marknaden svänger mot en mer e-handelsintensiv försäljning.
NYHET Publicerad:

"Digitaliseringen är framtiden inom vården"

DIGITALISERING ”Jag tror att digitaliseringen är framtiden inom vården. Om tio år kanske vi har ett inopererat chip i kroppen där läkare på distans kan se hur vi mår genom att exempelvis ladda ner puls och blodtryck”. Det säger Per Zetterlund, Åhuskliniken i Åhus.
NYHET Publicerad:

Halvlek för digitala spelregler

EU EU-kommissionen prioriterar digitaliseringen av den inre marknaden. Reglerna bör vara enhetliga och enkla, så att företagen får en tydlig överblick av vad som gäller, enligt Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

”Vi måste öppna upp den digitala marknaden”

EU:S INRE MARKNAD Digitaliseringen kan frigöra hundratals miljarder euro i ökad tillväxt inom Europa.
Men regelverket är för krångligt och stjäl fokus från företagens verksamhet. Det menar Carolina Brånby, jurist och policyansvarig på Svenskt Näringsliv. 
”Vi måste ge företagen arbetsro”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Hög tid att förbereda för dataskyddsförordningen

DIGITALISERING Den nya dataskyddsförordningen stod i fokus för företag i Örnsköldsvik som på onsdagen fick möjlighet att ställa frågor till Svenskt Näringslivs Carolina Brånby. Det är hög tid att börja arbetet, var hennes budskap.
NYHET Publicerad:

Fria dataflöden centralt för dataekonomin

KOMMENTAR Belasta inte den digitala utvecklingen med nya komplicerade regelverk som snart inget företag kan överblicka. Digitaliseringen ger oss stora möjligheter om datapolicy utvecklas strategiskt med inriktning på framtiden.
NYHET Publicerad:

Lemne: Viktigt att forska om digitaliseringens effekter

ARBETSLIV Arbetslivet är i snabb förändring, inte minst till följd av digitaliseringen. Det konstaterades under ett seminarium nyligen. ”De jobb som försvinner i rask takt är kontorsjobb och de försvinner inte till Indien, utan tas över av datorer. Det innebär både möjligheter och utmaningar”, sade Carola Lemne, vd.
NYHET Publicerad:

Sverige bör driva på utvecklingen av den digitala inre marknaden

Digitaliseringsminister Peter Eriksson besökte Bryssel, bland annat för att träffa Andrus Ansip, Kommissionär med ansvar för den digitala inre marknaden. I samband med detta ordnades en lunchdiskussion mellan ministern och svenska företag som finns representerade på plats i Bryssel tillsammans med Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Ellos har lämnat katalogen bakom sig

DIGITALISERING Postorderfirman Ellos hoppade snabbt på digitaliseringen och har vridit hela bolagets fokus på några år. Idag är Ellos ett renodlat e-handelsföretag. Kompetensförsörjningen är den stora utmaningen.
NYHET Publicerad:

Stoppad auktion hindrar bredbandsutbyggnad

INFRASTRUKTUR Mobilt bredband är oerhört viktigt för att hela Sverige ska kunna vara uppkopplat och ha tillgång till digitala tjänster. Därför är det allvarligt att regeringen har ställt in den planerade 700MHz-auktionen.
NYHET Publicerad:

EU-kommissionen tog inte chansen

KOMMENTAR Förslaget till modernisering av EU:s upphovsrättsreglering blev inte det framåtblickande helhetsgrepp man hade kunnat hoppas på. I stället för att gå till grunden med upphovsrättens roll för en välfungerande digital inre marknad har EU-kommissionen presterat ett hopkok av detaljregleringar – i många fall direkt företagsfientliga. Det skriver Patrick Krassén, ansvarig för immaterialrättsfrågor.
NYHET Publicerad:

E-handlare rasar mot nya EU-regler

REGELKRÅNGEL Ett nytt förslag från EU-kommissionen om att stoppa så kallad geoblockering väcker ilska bland Europas e-handlare. Idén att e-butikerna måste sälja sina varor till samtliga EU-länder skapar merkostnader och krångel. Reglerna är helt enkelt omöjliga att följa. ”Kraven riskerar hålla tillbaka tillväxten av nya spännande e-handelsföretag”, säger Jörgen Bödmar, e-handlare.
NYHET Publicerad:

Dataskyddsförordning utmaning för globala Sectra

DIGITALISERING Sectra tillhandahåller mjukvarulösningar för medicinteknik och säker kommunikation. Företaget har mer än 500 anställda och är verksamma i 14 länder. Önskvärt vore om man kunde harmonisera globala lagar. Det är naturligtvis svårt, därför är EU-initiativ som dataskyddsförordningen bra, säger Johan Åtting informationssäkerhetsansvarig. Med förordningen kommer också flera tuffa utmaningar, speciellt för internationella företag med verksamhet både inom och utanför Europa.
NYHET Publicerad:

Hightech-företag hindras av snåriga EU-regler

DIGITALISERINGEN Foran Sverige gör bearbetningar av stora mängder data när bolaget kartlägger skogsbruk. Företaget har stora förhoppningar att få kunder i hela Europa, men det finns många hinder på den digitala inre marknaden. Vid till exempel EU-finansierade projekt kostar de grunddata som företaget använder upp emot 300 000 konor medan de är gratis för konkurrenterna.